Het moet flexibeler, duurzamer en betaalbaarder
Wat ze je niet vertellen over mobiliteit
Met ruim zeventien miljoen mensen, 143.000 kilometer aan openbare wegen en 7.000 km aan spoor is Nederland een klein land met een zeer intensieve infrastructuur. “Ons hoofdkantoor staat in München en we merken dat ze daar met veel interesse naar onze mobiliteitsmarkt kijken”, vertelt Joost van der Meij, directeur operations bij leasemaatschappij Alphabet, opgericht in 1997 als onderdeel van de BMW Group. Door onze hoge bevolkingsdichtheid, complexe mobiliteitsbehoefte en hoge mate van acceptatie van nieuwe ontwikkelingen, is Nederland een interessante proeftuin voor innovatie. We leggen hier gemiddeld veel meer korte afstanden af, met verschillende soorten vervoer. Dat zien we ook bij onze klanten. De tijd dat we klanten alleen van leaseauto’s voorzien, ligt ver achter ons. Het is geen holle frase, we bieden daadwerkelijk mobiliteit vanaf een minuut tot vijf jaar: van openbaar vervoer, deelauto’s, fietsen tot auto’s.”
Flexibele mobiliteit is geen ‘nice-to-have’
De zakelijke mobiliteitsbehoefte van bedrijven beweegt sterk mee met de trends op de arbeidsmarkt. “We zien steeds vaker kortere dienstverbanden, hybride werken is sinds corona steeds meer de norm geworden, en veel bedrijven hebben een flexibele schil voor tijdelijke projecten en seizoenswerk.
Maar Van der Meij ziet nog een belangrijke reden waarom het mobiliteitsvraagstuk complexer en meer divers is geworden. Veel jongere medewerkers kiezen voor flexibiliteit: OV, (deel)fiets, soms een auto. “Een mobiliteitsbudget is dan handig. Maar het gaat ook om de manier waarop je die mobiliteit kunt organiseren: met gebruiksvriendelijke apps, om eenvoudig verschillende vervoersmiddelen te combineren. Het ontwikkelen van die digitale tools is inmiddels ook een core business van ons geworden.”
War on talent
Het wagenparkbeheer is er dan misschien niet eenvoudiger op geworden voor bedrijven, het biedt juist ook kansen voor werkgevers, voorziet Van der Meij. “We hebben nog steeds te maken met een ‘war on talent’, waarbij bedrijven met een flexibel mobiliteitsbeleid extra aantrekkelijk kunnen zijn voor nieuwe medewerkers.”
Ook de traditionele leaseauto heeft als secundaire arbeidsvoorwaarde nog niet aan glans verloren. “Kijk, als starter met een appartement in het centrum van Amsterdam, kies je eerder voor het OV of een deelfiets. Terwijl later in je leven, met een gezin, een auto toch wel erg prettig kan zijn. Maar ook daar moet je meebewegen met de behoefte aan vrijheid en flexibiliteit, met meer variabele en flexibele contractvormen, en mogelijkheden om eenvoudig looptijden aan te passen.”
Helft vloot is elektrisch
Naast flexibiliteit is het actief sturen op duurzaamheid inmiddels de norm voor veel bedrijven. Binnen zakelijk leasen steeg het aandeel volledig elektrische voertuigen bij nieuwe contracten naar meer dan vijftig procent. Bij Alphabet ligt dat aandeel zelfs op zestig procent, terwijl inmiddels bijna de helft van de totale rijdende vloot elektrisch is.
“De technologie is heel snel volwassen geworden”, merkt Van der Meij, “en het aanbod wordt steeds aantrekkelijker en betaalbaarder, met in vrijwel ieder segment goede elektrische modellen.”
Toch gaat een duurzaam mobiliteitsbeleid bij veel bedrijven verder dan alleen een duurzamer wagenpark. “Steeds meer van onze klanten verwachten van hun mobiliteitspartner dat ze, net als al hun leveranciers, aan hoge eisen voldoen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Inmiddels voldoen we aan de strengste duurzaamheidscriteria en hebben we een platinum score, de hoogste erkenning binnen het wereldwijd gerenommeerde EcoVadis duurzaamheidsbeoordelingssysteem. Heel nuttig bij aanbestedingen.”
Van belonen naar bestraffen
Juist op het gebied van duurzaamheid zit er bij veel bedrijven ook frustratie rond de wet- en regelgeving. Om werkgevers ertoe te bewegen dat zij hun medewerkers alleen nog auto’s aanbieden die tijdens het gebruik geen directe CO₂-uitstoot veroorzaken, wordt in 2027 de pseudo-eindheffing ingevoerd. Een extra belasting op zakelijke benzine- diesel- en hybride-auto’s voor werkgevers.
Van der Meij: “Dit is ook weer typisch een maatregel die het bedrijfsleven voor heel hoge kosten stelt, dat kan echt in de papieren lopen. Het goed functionerende beleid van belonen van goed gedrag, dreigt nu in heel korte tijd om te slaan naar een beleid van bestraffen. Het bedrijfsleven is de motor van onze samenleving. Voor een sterke economie is er behoefte aan stabiel beleid.”
Betaalbaarheid is essentieel
Naast dit constant veranderende beleid heeft het bedrijfsleven sowieso te maken met sterk oplopende kosten. “Nieuwprijzen van auto’s zijn de laatste jaren flink gestegen en dat zie je terug in de leasebedragen. Kostenbeheersing is voor onze klanten net zo belangrijk als voor ons als leasemaatschappij. Door het hele klantproces goed in beeld te hebben, door te snappen wat onze klanten belangrijk vinden, kunnen we heel klantgericht en kostenefficiënt opereren. Dat vraagt om geautomatiseerde en digitale oplossingen, voor efficiëntie en gemak. Zo kiezen steeds meer bedrijven ervoor om een deel van het wagenpark te outsourcen aan een leasemaatschappij. Medewerkers kunnen alle zaken rond de auto direct via het hr-portal van hun werkgever afwikkelen. Dat draagt bij aan de medewerkerstevredenheid.
Aan de ander kant zien we juist ook een sterke behoefte aan persoonlijke service en bereikbaarheid. Om bij een probleem gewoon snel door ons geholpen te worden met een telefoontje, ook daarin voorzien we.”
Klanten willen ontzorgd worden
Voor het bedrijfsleven verandert er in hoog tempo dus veel op het gebied van mobiliteit. Van der Meij ziet dat zowel grote als kleinere bedrijven continu zoeken naar een compromis tussen kostenbeheersing, medewerkerstevredenheid en verduurzaming.
“Door die groeiende complexiteit zijn steeds meer bedrijven, klein en groot, op zoek naar een strategische mobiliteitspartner die niet alleen financiële risico’s overneemt, maar ook met hen meedenkt en ontzorgt.”
Alles wat je moet weten over mobiliteit
Veel organisaties regelen mobiliteit ‘erbij’. Maar ondertussen verandert er (te) veel: stijgende kosten, veranderende behoeften van medewerkers, de roep om verduurzaming. Alphabet kan je alles vertellen over mobiliteit. Al vanaf een minuut tot vijf jaar; van openbaar vervoer, fietsen tot auto’s.
Mobiliteit is vrijheid
Alphabet is een ervaren partner sinds 1977, bekend om haar persoonlijke aandacht en transparante voorwaarden. Wij bieden mobiliteit op maat voor jouw organisatie.