Decennialange ervaring komt samen in nieuwe iX3
‘Door het samenspel tussen berijder en slimme, snelle elektronica, wil je deze auto’
“Er waren van de Neue Klasse al zoveel studiemodellen voorbijgekomen, ‘vision vehicles’ in BMW-jargon, dat de verwachtingen steeds hoger werden”, steekt Andrew van wal. “De laatste, de Vision Driving Experience, was gebouwd rondom de ‘Heart of Joy’ en werd eerder dit jaar werd gepresenteerd tijdens Auto Shanghai 2025. De journalisten die erin waren rondgereden een paar weken eerder, stapten verbluft uit. Dat beloofde al veel goeds voor de typische BMW-belofte van rijplezier.”
Ultieme rijervaring
Decennialange ervaring in onderstelontwikkeling en rijdynamiek op de weg en het circuit komen samen in die ‘Heart of Joy’: één van de vier superbreinen die de nieuwe iX3 aansturen. Deze zorgt voor een ultieme rijervaring. “BMW Group ceo Oliver Zipse hield het kastje eens trots boven zijn hoofd tijdens een presentatie. Terecht, want deze krachtige computer doet iets nieuws. Hij combineert de aansturing van de aandrijving, remmen, energieterugwinning en stuurfuncties en verwerkt informatie zo tien keer sneller.”
Dagelijkse verkeerschaos
Andrews testrit begon op de openbare weg. “Rijplezier roept associaties op met kronkelige bergpassen, maar hoe vaak rijd je daar? De meeste ritten voeren je door een drukke stad, richting een volle snelweg. Juíst op dat soort momenten moet een auto ook het verschil kunnen maken.”
Alles onder controle
Op de snelweg kun je met een gerust hart het stuur van de iX3 uit handen geven. Want dankzij de Driving Assistent Plus rijdt de auto in hoge mate autonoom. “De iX3 reageert op verkeerssituaties zoals je zelf ook zou reageren. Hij laat bijvoorbeeld een mooie ruimte voor je op de snelweg. Komt daar een auto tussen, dan schiet hij niet in paniek maar gaat hij subtiel iets langzamer rijden. Dat geeft het vertrouwen dat alles onder controle is.”
Bijzondere feature: BMW Panoramic Vision
Ook het zicht vanuit de cockpit is bijzonder dankzij BMW Panoramic Vision. De onderste centimeters van de vooruit zijn zwart en daarop wordt – optisch net onder je motorkap – informatie geprojecteerd die je zelf kunt bepalen. De voor jou als bestuurder belangrijke gegevens lijken daardoor als een soort hologram vóór de auto te zweven, in je zichtlijn op de weg. Rustgevend voor je ogen, want je hoeft niet te focussen van dichtbij naar ver weg en terug. Verfijnd en praktisch.
Vloeiend zelfrijdend
“De iX3 zit bomvol sensoren en camera’s, aangestuurd door een ander, watergekoeld, superbrein. Hij kan bijvoorbeeld zelfstandig inhalen door gewoon in de linker buitenspiegel te kijken. Dat wordt herkend door de camera die je gezicht in de gaten houdt. Het systeem checkt achteropkomend verkeer en de dode hoek en de auto schuift zelf een baan op. Je kunt ook richting aangeven of een kleine stuurbeweging naar links maken. Alle drie werken vlekkeloos. Terug naar de rechterbaan, idem. Als je als bestuurder niet de indruk wekt dat je wordt afgeleid – veel wegkijken van de weg of in slaap sukkelen – dan hoef je op de snelweg het stuur niet vast te houden.”
Soepel tot stilstand
Heb je de navigatie ingesteld, dan neemt de auto zelf de afrit. Vervolgens moet je wel weer het stuur overnemen, want de wetgeving staat dit niveau van autonoom rijden momenteel alleen toe op de snelweg. “Onderaan de afrit moet je natuurlijk stoppen. De aandrijflijn is zo intelligent aangestuurd – door die ‘Heart of Joy’ – dat in 98 procent van de gevallen de auto alleen met de elektromotoren remt waarbij de remenergie terugvloeit in de batterij. Extreem efficiënt, wat bijdraagt aan die grote actieradius van maximaal 805 kilometer volgens de WLTP-cyclus.” En juist dat remmen maakte indruk. “Remmen doe je stiekem heel vaak, dus als een auto dat anders doet, valt dat op. In de iX3 verloopt het stoppen bijzonder geavanceerd. Vlak voordat je stilstaat, neemt de remdruk iets af, waardoor je zo soepel tot stilstand komt dat je het nauwelijks doorhebt.”
Vol zelfvertrouwen inparkeren
“Nog een punt dat het rijplezier in alledaagse situaties bepaalt, is de parkeertechniek”, merkt Andrew op. “Parkeren moet je elke dag, in elk geval twee keer, als je op en neer naar je werk rijdt. Een parkeerhulp kan zo wispelturig zijn dat je als bestuurder denkt: laat maar, dat kan ik zelf beter of sneller. Maar in de iX3 dacht ik voor het eerst: zo snel zou ik het zelf niet hebben gedurfd.” Tijdens de ontwikkeling is het systeem met behulp van artificiële intelligentie gevoed. De iX3 bestudeert de omgeving, waarbij bijvoorbeeld een weelderige struik als zodanig wordt herkend: al te hysterisch piepen doet hij dan ook niet. “Vervolgens parkeert hij vol zelfvertrouwen, perfect in.”
Indrukwekkend op het circuit
“Tot zover mijn praktische, alledaagse benadering van rijplezier”, grapt Andrew. “In de middag kon ik de rijdynamische grenzen veilig opzoeken op het BMW-testcircuit in Maisach. Daar voelde ik nog beter hoe goed dit model is doorontwikkeld, want op de grens kunnen stabiliteitscontrolesystemen juist in paniek raken en de auto bijvoorbeeld hard laten bijremmen of bonkig laten worden. Maar je wil niet als een stuiterbal door de bocht. De iX3 geeft je op die grens, op een natuurlijke manier, vertrouwen. Je voelt dat de auto je daar beschermt tegen je eigen wilde gedrag. Geen rare reacties in het stuur of het rempedaal; de auto grijpt zo soepel in dat het voelt alsof je het zelf deed, alsof je die grens helemaal niet opzocht. Maar ondertussen ga je loeihard de bocht door.”
Deze wil je hebben
Andrew concludeert: “Dit samenspel tussen jou als berijder en die buitengewoon slimme en snelle elektronica, gecombineerd met een doordacht onderstel dat zich zowel comfortabel als sportief kan gedragen, zijn wat mij betreft de redenen waarom je deze BMW wilt hebben.”
De Neue Klasse van BMW
De nieuwe iX3 is het eerste Neue Klasse-model en revolutionair: meer bereik, sneller laden en een geweldige efficiency waardoor je met een lading nóg verder komt. De nieuwe iX3 komt alleen als elektrisch model op de markt. De X3 met verbrandingsmotor of als plug-in-hybride werd vorig jaar gepresenteerd.
Alle Neue Klasse-modellen zijn in de basis elektrisch. De technologieën komen terug in totaal veertig nieuwe modellen en modelupdates tussen nu en 2027. Dat zijn, net als nu, niet alleen volledig elektrische modellen, maar ook plug-in hybride, benzine, diesel én waterstof (in de nieuwe BMW X5).
Al sinds 1916 maakt BMW rijden geweldig. Rijplezier staat bij BMW voorop in combinatie met premium kwaliteit en sportieve rijprestaties. Het succes van BMW is altijd gebaseerd geweest op langetermijndenken en verantwoord handelen. Van de toeleveringsketen, via de productie tot het einde van de gebruiksfase van alle producten.