• Advertentie •

100 procent biologische koffie als de norm

De Koffiejongens laten zien dat het anders kan

Feb. 21, 2025 • Leestijd 3 minuten
Een volledig biologisch assortiment van koffiecups en koffiebonen: De Koffiejongens doen het. Als pionier in de koffiebranche zet het bedrijf de historische stap door over te gaan naar 100 procent biologische koffie. Dit initiatief kwam uit onverwachte hoek, namelijk vanuit hun Raad van Commissarisjes.

Met hun toekomstbestendige aanpak luisteren de Koffiejongens niet naar een traditionele Raad van Commissarissen, maar naar de volgende generatie: 850 kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. In mei stelden die Raad van Commissarisjes de simpele vraag: „Waarom niet 100 procent biologisch?". De impact van deze beslissing is groot. Ook op het marktaandeel van biologische koffiecups in Nederland. Dat groeide hierdoor in één klap van 1 procent naar 3 procent.

Een koffierevolutie

Die ambitie om volledig om te schakelen naar biologisch, hadden de oprichters al langer. In 2016 ontwikkelden de twee vrienden het idee voor de eerste composteerbare koffiecups. Zonder ervaring in de koffiebranche, maar wel met een glashelder idee over hoe het anders moest, gingen ze aan de slag. „We maakten simpelweg de logische keuzes", verklaart Corné van Drogenbroek. „We vonden het absurd dat er zoveel plastic of aluminium nodig is om zo weinig koffie in te verpakken", vult Walter Morriën aan. „Zo komt bij het maken van de biologisch afbreekbare cups vijf keer minder CO₂ vrij dan bij aluminium cups. Ons cupje moest bij het gft-afval kunnen, want koffieprut is een prima grondstof voor compost."

Topkwaliteit als standaard

„Een composteerbare cup maken waaruit je ook nog eens een lekkere kop koffie kan zetten? Dat zou onmogelijk zijn", herinnert Walter zich van de beginjaren. Acht jaar later zetten De Koffiejongens de nieuwe standaard met koffie die meer dan 80 punten scoort op de internationale kwaliteitsschaal - het niveau van 'specialty coffee'. „Biologische koffie die niet alleen beter is voor de planeet, maar ook nog eens onbetwist de lekkerste. Het bewijs dat verantwoorde keuzes en écht lekkere koffie perfect samengaan." 

Natuurlijk ecosysteem

Die kwaliteit komt niet uit de lucht vallen. In Brazilië werken ze samen met de boerderij Dutra, waar Victoria Dutra de vierde generatie koffieboeren is. „Kwaliteit en duurzaamheid gaan hand in hand", legt ze uit. „Op onze plantage telen we koffie tussen lokale boomsoorten en nieuwe gewassen zoals avocado en eucalyptus. De bomen geven niet alleen schaduw aan onze koffieplanten, maar trekken ook vogels en insecten aan. Zo ontstaat een natuurlijk ecosysteem dat zichzelf in balans houdt én topkwaliteit koffie produceert." Het resultaat? „De smaak bewijst dat het werkt", voegt Victoria toe. „Als vierde generatie koffieboeren weten we: goede koffie begint bij een gezonde bodem, zonder kunstmest of pesticiden. De pure smaak die dat oplevert, daar draait het om."

‘Goede koffie begint bij een gezonde bodem en dat proef je’ Victoria Dutra, Braziliaanse koffieboer

In harmonie met de natuur

De natuurlijke aanpak van de Dutra's staat in schril contrast met conventionele koffieteelt, die bekend staat om zijn hoge CO₂-uitstoot en ontbossing. Maar het kan anders. „Door slim gebruik te maken van de natuur, stoten onze boeren veel minder CO₂ uit dan traditionele koffieplantages.” Daar voegt Corné aan toe: „We laten zien dat duurzame koffieteelt mogelijk is. En het mooie is: het levert niet alleen betere koffie op, maar ook een gezond inkomen voor onze boeren."

Eerlijke prijs

Een win-win-situatie volgens Walter: „Door direct met onze boeren samen te werken, weten we precies wat er in jouw kop koffie zit én kunnen we een eerlijke prijs garanderen.” En dat draagt ook bij aan de algehele verduurzaming van de branche. „Die transparantie en zekerheid zorgt ervoor dat steeds meer boeren in de regio overstappen op deze manier van werken. Ze zien dat het werkt: beter voor de natuur én voor hun bedrijf."

Van boon tot bak

„We maken bewuste keuzes", zegt Corné. „Van composteerbare cups tot het inpakken door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. En nu 100 procent biologische koffie - omdat het logisch is." Het bedrijf, sinds 2023 B-Corp gecertificeerd, ligt op koers voor hun ultieme doel: een CO₂ neutrale koffieketen. En ook niet onbelangrijk: „Voor onze klanten moet het makkelijk zijn. Biologische koffie, composteerbare cups, en dat alles gewoon door de brievenbus. We bewijzen elke dag dat het kan: goed voor de boer, goed voor de planeet, en bovenal: héérlijke koffie", besluit Corné.

Koffie die de wereld beter (s)maakt

Probeer nu de composteerbare koffiecups of koffiebonen van De Koffiejongens en ontvang 5 euro korting op je eerste twee bestellingen. Gebruik de kortingscode 2X5NRC

Meer van De Koffiejongens

alt
‘Dit is waar we het voor doen, het maakt ons trots’
De Koffiejongens

Bij De Koffiejongens draait alles om écht lekkere koffie, zonder gedoe voor jou of de planeet. Koffie die de wereld beter (s)maakt.

Ontdek het zelf