• Advertentie •

'Nederland is klein, maar de klimaatimpact is groot'

Bedrijven moeten nú science-based doelen formuleren

Feb. 26, 2024 • Leestijd 3 minuten
Ondanks de ambitieuze klimaatdoelen voor 2030 in het Parijs-akkoord, heeft meer dan 50 procent van de Nederlandse bedrijven nog geen concrete plannen geformuleerd om daaraan te voldoen. Daarin moet snel verandering komen, zegt Taco Bosman, expert op het gebied van climate strategy en disclosure bij EY.

Voor welke uitdaging staan bedrijven?
„De druk op bedrijven om te rapporteren over klimaatdoelstellingen is de afgelopen jaren toegenomen. De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) heeft dat proces versneld. Ondernemingen moeten inzicht geven in hun impact op het klimaat en milieu. Daarnaast moeten ze klimaatrisico’s in kaart brengen:  wat is het effect van klimaatverandering en de energietransitie op hun activiteiten? Waar ik ’s nachts van wakker lig, is hoe we ervoor zorgen dat het stellen van wetenschappelijk onderbouwde (science-based) doelen zo snel mogelijk gemeengoed wordt in het bedrijfsleven.”

Waarom is er haast geboden? 
„Als we 50 procent minder broeikasgassen willen uitstoten in 2030, moeten organisaties nú hun doelen gaan formuleren. Het aantal bedrijven dat dit al wereldwijd doet is het afgelopen jaar verdubbeld en blijft exponentieel groeien.  Er is dus sprake van een positief momentum, maar daarin blijft Nederland achter. Uit de 2023 Klimaatbarometer van EY blijkt dat meer dan 50 procent van de Nederlandse bedrijven nog geen informatie publiceert over de impact van klimaatverandering op hun activiteiten. Dat is verontrustend. In het gunstigste geval suggereert het dat een meerderheid van die bedrijven informatie achterhoudt en in het slechtste geval is een meerderheid van de Nederlandse bedrijven niet klaar voor de gevolgen van klimaatverandering en sturen ze niet actief genoeg op de ambitie van het Parijs-akkoord.”

Wat is de eerste stap?
„Om een emissievrije toekomst mogelijk te maken, moeten bedrijven hun uitstoot in kaart brengen  en begrijpen. Wij helpen ze daarbij door met wetenschappelijke methodes de huidige voetafdruk van  een bedrijf vast te stellen en te kijken naar welke doelen ze moeten stellen om de broeikasgasemissies van hun gehele keten ‘Paris-proof ’ te maken. Dat betekent naar een net-zero niveau toewerken, in overeenstemming met scenario’s waarin de opwarming van de aarde zo veel mogelijk beperkt blijft tot 1,5 graden Celsius.”

'50 procent van Nederlandse bedrijven heeft nog geen klimaatdoelen in kaart'

En hoe zit het met klimaatrisico’s?
„We kijken ook naar de impact van klimaatverandering op een bedrijf en zijn toeleveranciers. Daarbij  maken we gebruik van klimaatscenario’s om fysieke risico’s voor de bedrijfsvoering en transitierisico’s vast te stellen. Wat gebeurt er bij een – helaas reëel – scenario van 2 of 3 graden opwarming? Waar zitten de kwetsbaarheden, wat zijn de brandhaarden? Denk bijvoorbeeld aan overstromingen op plekken waar fabrieken staan of de gevolgen van grotere periodes van droogte voor boeren.”

Jullie kijken dus naar keteneffecten.
„Het gaat inderdaad niet alleen om de emissies van het bedrijf zelf, maar ook die van  toeleveranciers, transport en gebruikers. Zelfs de manier waarop producten verwerkt worden na hun economisch leven, telt mee. Dat is ook de reden waarom Nederlandse bedrijven meer impact kunnen hebben met science-based klimaatdoelen dan ze vaak denken.
Als je alleen naar de grootte van de economie kijkt, zijn we een kleine speler. Maar als je naar onze gehele emissieboekhouding kijkt, zie je dat we de potentie hebben om veel gewicht in de schaal te leggen. Vorig jaar heb ik een analyse gemaakt van 74 bedrijven in Nederland. De zogeheten scope-3 emissies – alle uitstoot die ontstaat bij de productie en gebruik van producten van een bedrijf – bij elkaar opgeteld. Die was goed voor maar liefst 2,4 procent van de wereldwijde
CO2-uitstoot.”

Met andere woorden: álle bedrijven moeten hiermee aan de slag?
„Ieder bedrijf kan een verschil maken. Klimaatimpact en klimaatrisico’s in kaart brengen stimuleert je  bovendien om goed na te denken over de toekomst van je onderneming, op de korte én lange  termijn. Sommige bedrijven staan voor de uitdagende maar noodzakelijke opgave om hun  bedrijfsactiviteiten los te koppelen van activiteiten die emissies genereren. En verandering brengt naast uitdagingen ook kansen met zich mee, zo kunnen maatregelen om emissies te reduceren ook besparingen opleveren. Iets heel kleins als minder reizen voor zaken en meer online vergaderen, leidt tot vermindering in CO2-uitstoot en kosten. En soms kunnen klimaatinzichten zelfs tot compleet nieuwe businessmodellen leiden.”

Wat wil je bedrijven die twijfelen, meegeven?
„Klimaatverandering is een realiteit. Recordtemperaturen zijn bijna dagelijks nieuws en in de EU is de energietransitie daadwerkelijk begonnen. Het is tijd om in actie te komen. Door dat te doen, hebben wij hier in Nederland de potentie om een gigantische impact op de wereldwijde CO2-uitstoot te maken.”

Hoe EY kan helpen
EY helpt je de slag te maken naar een duurzaam bedrijfsmodel geleid door harde inzichten, concrete doelen en bewezen transformatiemethodes. Zo krijg je als onderneming zicht op de impact van klimaatverandering in alle aspecten van de bedrijfsvoering en kun je concrete klimaatdoelen stellen, met een bijbehorend actieplan. Wat EY voor jouw onderneming kan betekenen? Ontdek het hier.

Als partner climate strategy en disclosure bij EY helpt Taco Bosman met zijn team bedrijven bij het in kaart brengen van hun CO2-uitstoot en het stellen van science-based klimaatdoelen om die emissies terug te dringen. Op basis van harde inzichten en concrete doelen worden bedrijven begeleid in de ontwikkeling van de  decarbonisatiestrategie en het begrijpen van de impact van klimaatscenario’s.


EY

Bouwen aan een beter werkende wereld
Bij EY zetten we ons in voor een beter werkende wereld. Dit is ook onze missie 'Building a better working world'. Onze adviezen en dienstverlening dragen bij aan het versterken van het vertrouwen in de kapitaalmarkten en economieën overal ter wereld. Daarmee spelen wij een cruciale rol bij het creëren van een beter functionerende wereld voor onze mensen, onze cliënten en de maatschappij. When business works better, the world works better!

Hoe EY kan helpen