Een van de grootste tech ontwikkelingen van dit moment is Artificial Intelligence (AI). Ook onze manier van reizen gaat erdoor veranderen. Zo wordt mobiliteit straks nog veiliger, schoner en efficiënter.
In de media gaat het bijna dagelijks over AI, maar wat is het? Eenvoudig gezegd gaat het om computers die menselijk gedrag vertonen. Hierdoor kunnen ze uiteindelijk zelf beslissingen nemen om een bepaald doel te bereiken. Je kunt AI straks bijna overal tegenkomen in het dagelijks leven. Ook wanneer je zo slim, schoon of snel mogelijk van A naar B wilt komen. Iemand die daar alles vanaf weet, is Carlo van de Weijer, die bij de TU Eindhoven aan mobiliteitstoepassingen voor AI werkt.
‘Onderweg zijn maakt ons gelukkig
Om te beginnen: reizen we dankzij AI juist niet veel minder, ontmoeten we elkaar niet vaker virtueel? “Dat is wat je inderdaad vaak hoort. Maar dat gaat voorbij aan het feit dat mobiliteit een menselijke behoefte is”, legt Van de Weijer uit. “Door onze evolutionaire voorprogrammering worden wij gelukkig van onderweg zijn. Vijf kwartier is optimaal voor ons blijkt uit onderzoek.” Waarom biedt AI juist voor mobiliteit interessante kansen? “Als computers dingen beter kunnen dan wij, dan moeten we daar gebruik van maken, en autorijden is een goed voorbeeld. Meer dan de helft van alle dodelijke ongevallen die nu gebeuren, hadden voorkomen kunnen worden met technologie die al bestaat. Ik ben ervan overtuigd dat we auto’s met AI impliciet veilig kunnen maken.” In eerste instantie vooral door hulpsystemen nóg slimmer te maken dan ze nu al zijn. “Als de technologie echt intelligent is, heeft de bestuurder niet in de gaten dat de techniek altijd meekijkt en ingrijpt waar nodig.”
Fileprobleem opgelost
Maar hoe zit het dan met die zelfrijdende auto’s, komen die er straks echt? Carlo van de Weijer verwacht uiteindelijk van wel, maar is ook voorzichtig. “Eerst moet de technologie nog verder ontwikkelen, en AI kan daar zeker bij helpen. Daarnaast moeten we samen met andere landen de infrastructuur eenvoudiger maken en wegen meer standaardiseren. Dan kun je op bepaalde trajecten auto’s zelfstandig laten rijden. Of bijvoorbeeld in de file. Daarmee lossen we ook het fileprobleem op: niet door de files op te lossen, maar het probleem. Als jij vooraf weet dat een file 22 minuten duurt en je auto neemt het die tijd van je over, dan kun je die extra reistijd benutten om bijvoorbeeld te werken.”
Slimmer verkeer, slimmer laden
Niet alleen de auto zelf wordt slimmer dankzij AI, maar ook het hele mobiliteitssysteem. Van de Weijer: “Een groot voordeel van AI is dat je verschillende databronnen aan elkaar kunt koppelen waardoor je verkeer en logistiek kunt optimaliseren. Een container kan bijvoorbeeld zelf de snelste of duurzaamste route kiezen.” Dat is winst voor ons klimaat. En dat geldt ook voor elektrische auto’s die zelf slimmer kunnen laden. “Je auto weet dan dat de batterij ‘s ochtends om 8:00 uur opgeladen moet zijn, en kiest vervolgens zelf met behulp van AI de gunstigste laadmomenten. Zo helpt de technologie netcongestie voorkomen. Andersom kunnen elektrische auto’s op piekmomenten zelf ook energie terugleveren aan het net, ze worden onderdeel van een smart grid.”
‘Auto wordt alleen maar beter'
Artificial intelligence gaat dus helpen om onze mobiliteit veiliger, schoner en efficiënter te maken. De auto blijft bovendien een belangrijke rol in ons mobiele leven spelen, voorspelt Carlo van de Weijer. “Ik zie de individualisering van onze mobiliteit verder doorzetten. Wel moeten we mensen blijven stimuleren om de auto selectiever te gebruiken, door alternatieven als de fiets onder de aandacht te brengen. Maar de auto blijft. Hij is gewoon te goed. En hij wordt, mede dankzij AI, alleen nog maar beter.”