Geautomatiseerd rijden is maar één aspect van mobiliteit met 5G-technologie. In het 5G field lab in Helmond stort KPN zich samen met partners op de communicatie tussen auto's onderling en tussen auto's en hun omgeving.
De chauffeur stapt in de geblindeerde auto, doet zijn gordel om, zet een VR-bril op en begint te rijden over het parcours. Omstanders kijken geïnteresseerd toe en hopen ongetwijfeld dat hij onderweg een stoeprandje meepakt. Helaas, voor de ramptoeristen. De camera’s op het dak van de auto ‘zien’ alles in de omgeving en verzenden de beelden via een supersnel mobiel netwerk naar de VR-bril.
5G en mobiliteit
Dit vond plaats op de Automotive Campus in Helmond afgelopen november. Hier – en op de nabijgelegen A270 – onderzoekt KPN samen met partners wat 5G kan betekenen voor mobiliteit. Zelf noemt KPN het connected and automated driving: rijdende auto’s die, al dan niet zelfstandig, communiceren met netwerken, mensen en apparaten in hun omgeving. Erik Brands, programmamanager 5G van KPN, vertelt: “5G-technologie is heel interessant omdat het mobiele netwerken nagenoeg realtime maakt. De grootste vertraging in de demonstratie in Helmond zat in de reactiesnelheid van de chauffeur. Tussen de camera’s op het dak en de beelden die binnenkwamen in de VR-bril, zat geen merkbare vertraging.” Bij een tweede demonstratie mochten aanwezigen realtime een buggy aansturen in Zweden. Dat leek op gamen, maar Jeroen Buijs van Ericsson waarschuwde: “Bedenk wel dat als je een pylon omrijdt, iemand hem 1.400 kilometer hiervandaan weer rechtop moet zetten.”
Auto als communicatieapparaat
De auto is in feite is geëvolueerd tot een communicatieapparaat dat met verschillende netwerken in verbinding staat. Bijvoorbeeld met de autofabrikant, die data binnenhaalt over de staat van een voertuig en de locatiegegevens. De chauffeur heeft zijn eigen interactie met muziek en telefonie. Voor zijn passagiers wil de chauffeur wellicht schermen, waarop ze KPN-tv of Netflix kunnen kijken tijdens het rijden.
Het interne navigatiesysteem ontvangt en verzendt informatie over verkeersstromen en alternatieve routes. Sensoren en camera’s binnen en buiten het voertuig zien en interpreteren verkeersborden en signaleren bewegende objecten. In Europa zijn al testen gedaan met vrachtwagens die in een automatische colonne rijden. Sensoren weten hoeveel afstand ze moeten houden van de voorganger en de vrachtwagen past zelf zijn snelheid aan. Al die mobiliteitsgegevens moeten worden verwerkt. Brands: “Dat vraagt om een netwerkbeschikbaarheid van 99,999 procent en een even zo hoge betrouwbaarheidsgraad. Met 5G wordt dat onder andere mogelijk dankzij het zogenaamde network slicing: het creëren van een extra virtuele laag binnen het mobiele netwerk voor één specifieke toepassing of industriële sector.”
Praten met de stad
Thorston Lohmar (foto) is senior onderzoeker bij Ericsson Research. “Wanneer voertuigen met de infrastructuur gaan communiceren, ontstaan interessante kansen voor stedelijke gebieden. Stel dat een stad informatie over lege parkeerplekken in de buurt kan delen met automobilisten. Dat is niet alleen aardig voor de rijdende mens, de stad krijgt dan ook meer controle over verkeersstromen.” Voor dat iets dergelijks mogelijk is, moeten er heel wat sensoren en camera’s worden geplaatst, maar de technologie is er. “Bedrijven ontdekken steeds meer dat er met 5G een nieuwe virtuele wereld opengaat. Mobiele netwerken worden sneller en betrouwbaarder, camera’s en sensoren beter en goedkoper, smartphones slimmer en batterijen kleiner en duurzamer. Wij zien dat complete branches wakker worden over hoe ze daar samen met anderen gebruik van kunnen maken. Ik ben benieuwd welke combinaties van diensten en producten we allemaal gaan zien in de toekomst.”
De menselijke factor
En hoe zit het met de menselijke passagier? Die blijft toch immers dezelfde. “We bevinden ons momenteel in een vreemde spagaat”, zegt Lohmar. “Auto’s zijn half geautomatiseerd, maar de menselijke chauffeur is nog steeds volledig aansprakelijk. Dat is een lastige combinatie die om een aanpassing in regelgeving vraagt. Uit onderzoek blijkt dat mensen makkelijk zijn afgeleid. We raken tegenwoordig snel verveeld en gaan daarom tijdens het autorijden iets anders doen.” We kunnen er natuurlijk op wachten dat ook daar een innovatieve oplossing voor wordt gevonden. Tot die tijd kunnen we het stuur nog niet écht uit handen geven. Lees meer op kpn.com/5g.