Denk jij bij MINI nog altijd aan een compacte stadsauto; een tikkeltje eigenwijs met de rijeigenschappen van een kart? Dat klopt nog steeds. Maar deze uitgesproken auto is inmiddels veel meer dan dat. De nieuwe Countryman is een unieke, ongekend ruime SUV waar je alles en iedereen moeiteloos in meeneemt.
Deze charmante Countryman heeft nog altijd die eigenwijze looks en rijdt uiteraard ook als een echte MINI. Maar is tegelijkertijd een volwaardige gezinsauto – die je zowel zakelijk als privé kunt rijden – met heel veel ruimte. Sterker nog, het is de grootste MINI ooit.
Groter én ruimer
Eind vorig jaar breidde het automerk het aanbod uit met de nieuwe, grote Countryman. De SUV groeide uit tot een perfecte metgezel voor het hele gezin. Flink langer en hoger dan zijn voorganger, biedt deze uitvoering veel meer binnenruimte, met name op de achterbank. Wanneer je die neerklapt, vervoer je zelfs grote voorwerpen heel eenvoudig. Voor de kenners: de bagageruimte meet maximaal 1.450 liter; genoeg voor alle boodschappen of grote spullen in het weekend.
Anders dan anders
Toch is de Countryman een échte MINI, dat zie je direct. En blijft daarmee echt anders dan andere auto’s. Expressief en eigenwijs. Natuurlijk zijn er ook nu weer tal van mogelijkheden voor individualisering van binnen- en buitenkant, waarmee je de auto naar je eigen stijl kunt afwerken. Het silhouet is hoekiger dan voorheen en de strakke oppervlakken geven de auto een modernere uitstraling. Typisch voor MINI is de plaatsing van wielen op de hoeken: dit onderstreept het wendbare karakter waarmee het merk groot is geworden.
Feel good
Ook van binnen is alles MINI. Maar dan groter. Bijna drie centimeter meer breedte in het schouder- en ellebooggebied geeft de bestuurder en de passagiers nu extra ruimte en comfort. Het is duidelijk: dit is een auto waarmee je met het hele gezin en bagage op pad kunt. Uiteraard vormt het bekende ronde display het middelpunt van de cockpit. Nu in de vorm van een vierentwintig centimeter (!) groot oled-touchscreen. Een echte noviteit! Alle infotainment- en assistentiefuncties kun je hier eenvoudig bedienen. Warme materialen zoals het tweekleurige textiel op het dashboard en deurpanelen, en een panoramisch glazen dak geven de binnenkant van de auto een aangenaam lichte feel-goodsfeer.
Go-kartgevoel
De Countryman is niet alleen ruim, het is ook een echte suv. De bodemvrijheid van meer dan twintig centimeter zorgt voor extra comfort op oneffen wegen en de instap is prettig hoog. Maar dit doet niets af aan het beroemde weggedrag. Iedereen die weleens MINI heeft gereden, weet hoe prettig en wendbaar hij rijdt. Als het ware vastgeplakt aan de weg; dat geeft een echt go-kartgevoel. Fijn om te weten is dat de nieuwe Countryman zowel met benzinemotoren als volledig elektrische varianten wordt aangeboden. En vanzelfsprekend behoort vierwielaandrijving ook tot de mogelijkheden. Dynamiek is standaard. Het instapmodel heeft al een vermogen van 125 kW/170 pk.
Hybride & elektrisch
De efficiënte TwinPower Turbo-technologie geeft de auto de nodige ‘punch’ en spontaniteit voor het go-kartgevoel zo kenmerkend is voor het merk. De geïntegreerde mild hybrid-technologie wordt gebruikt om remenergie terug te winnen en ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens het optrekken. De volledig elektrische MINI Countryman E heeft een 150 kW/204 pk sterke elektromotor en dankzij de continue acceleratie van de motor is ook de volledig elektrische MINI Countryman bijzonder wendbaar en onderstreept hij eveneens dat typische go-kartgevoel.
Volwassen
In de worldwide harmonised light vehicle test procedure (wltp)-testcyclus heeft de Countryman E een actieradius van maximaal 462 kilometer; genoeg voor de dagelijkse ritten door de week en uitjes en/of hobby’s in het weekend. Kortom: deze nieuwe Countryman is in alle opzichten een ware volwassen MINI. Groter, ruimer, bruikbaar voor alle dag en alle klussen. Maar wel met alle eigenwijze karaktertrekjes waar liefhebbers van het merk zo dol op zijn! Trouwens, wist je dat MINI vanaf 2030 alleen nog maar elektrische modellen verkoopt? En dat de nieuwe Countryman de eerste MINI is die in Duitsland wordt gebouwd?