Investeren in medewerkers is nu belangrijker dan ooit. Duur? Nee, want het levert veel meer op! Steven Hormann van Top Employers Institute legt uit hoe dat zit.
Medewerkers zijn belangrijker dan aandeelhouders, of in het Engels: people before shareholders. Het is een slogan die je tegenwoordig steeds vaker hoort – zelfs van aandeelhouders zelf. Logisch, stelt Steven Hormann, Regional Manager bij Top Employers Institute. ,,Juist het personeel, dat nog steeds veelal vanuit huis werkt en dat ook in de toekomst gedeeltelijk blijft doen, krijgt het in deze tijden zwaar te verduren. Als er al personeel is, want veel sectoren kampen met tekorten. Dat maakt het extra belangrijk om te voorkomen dat medewerkers uitvallen met burn-outklachten.” Bedrijven zijn daar al volop mee bezig, ziet Hormann. ,,Wolters Kluwer bijvoorbeeld. Daar hebben ze een online omgeving opgezet waar mensen advies kunnen krijgen over hun lichamelijke en geestelijke welzijn. En met ‘mensen’ bedoelen ze niet alleen de medewerkers, maar ook de partner en hun kinderen.”
Naast de medewerkers
Ook op het gebied van leiderschap ziet Hormann duidelijk dat het belang van de medewerker vooropstaat, al wordt het begrip sinds de coronacrisis wel anders ingevuld. ,,Niet langer gaat het erom medewerkers aan te sturen en hun te vertellen wat ze moeten doen. Dat soort leiderschap is niet effectief. Bovendien valt het in een situatie waarin iedereen thuiszit met geen mogelijkheid te realiseren.” De leider van 2021 is dienend, staat naast zijn medewerkers en kijkt waar die medewerkers goed in zijn, stelt Hormann. ,,Een voorbeeld: een van mijn collega’s wilde een specifiek onderwerp op de agenda krijgen van het management. Ik moet er dan voor zorgen dat hij in contact komt met de juiste mensen en dat hij voldoende tijd krijgt om die uitgebreid te spreken.”
Veertien procent
Een ander prominent thema op de werkvloer is diversiteit en inclusie. Sinds de Black Lives Matter-protesten ligt de nadruk meer dan ooit op gelijke kansen ongeacht leeftijd, beperking, etniciteit, geslacht, seksuele oriëntatie en religie. Hormann: ,,De loonkloof tussen mannen en vrouwen hoort ook bij dat thema. Regelmatig treden organisaties in het nieuws dat ze mannen en vrouwen voor gelijk werk hetzelfde gelijk belonen. Het klinkt misschien wat merkwaardig dat een werkgever zich laat voorstaan op iets dat zo vanzelfsprekend is, maar nog steeds blijkt uit de statistieken dat er sprake is van een salariskloof tussen mannen en vrouwen. Vrouwen verdienen in Nederland gemiddeld veertien procent minder dan mannen.” Maar er is ook goed nieuws, vindt Hormann. ,,Er komen steeds meer diversiteit- en inclusie-KPI’s. Hoeveel mannen zijn er aangenomen, en hoeveel vrouwen? Hoe staat het met de kansen van mensen met verschillende achtergronden als het gaat om leiderschapsposities?”
Bevlogen medewerkers
De medewerker centraal stellen kost tijd en geld, maar Hormann kijkt er anders naar. ,,Als een bedrijf daarmee zijn medewerkers betrokken en productief houdt, is de opbrengst vele malen hoger. Het is erg belangrijk dat een werkgever informeert wat zijn medewerkers nodig hebben en zich daarin kwetsbaar opstelt. Het einddoel is dat iedereen zich welkom voelt. Bovendien, organisaties die in hun medewerkers investeren, profiteren van een grotere bevlogenheid en dus ook van een hogere productiviteit.”