Dura Vermeer, een van de vijf grootste bouwers in Nederland, staat bekend als goed werkgever. Medewerkers waarderen het bedrijf zelfs met een 8. Maar de ambities reiken verder. ,,We willen de beste werkgever in de branche worden”, aldus Maarten Lintsen, HR-directeur divisie Infra. Samen met HR-medewerker Pauline Wagenaar legt hij uit hoe Dura Vermeer goed werkgeverschap vormgeeft.
,,De ambitie hebben is natuurlijk mooi, maar het is lastig om dit over jezelf te roepen”, begint Lintsen lachend. ,,Ons bedrijf heeft een enorme historie en zelf werk ik hier ook al twintig jaar. Onze manier van werken is zo vanzelfsprekend dat je er niet altijd bij stilstaat waaróm we dingen op deze manier doen. We denken wel dat medewerkers voorop staan, maar is dat ook zo? De certificering van Top Employers gaf ons die bevestiging. Door onze HR-processen in kaart te brengen, hebben we nu een gestructureerd overzicht en kunnen we onszelf vergelijken met andere bedrijven. Het zijn handvatten om te verbeteren én te versnellen.” Dat Dura Vermeer al op de goede weg zat, verbaast Lintsen niet. ,,Mensen vormen het hart van onze organisatie. Zonder mensen gebeurt er in ons bedrijf letterlijk niets, wordt er niets gebouwd, komt er niets van de grond. De focus op mensen blijkt ook uit onze strategie. Onze drie strategische vernieuwingsambities – duurzaamheid, digitalisering en innovatie – zien we nooit los van de menselijke factor. Willen we op deze gebieden iets bereiken, dan hebben we iedereen nodig. Je krijgt alleen een sterke organisatie door sterke mensen.”
Tevreden medewerkers
Dat Dura Vermeer zich richt op goed werkgeverschap, bevestigen ook de medewerkers. Zij waarderen het bedrijf met een 8 en geven aan graag voor de projecten te werken. Pauline Wagenaar knikt bevestigend. Zowel haar vader als haar broer werkt bij Dura Vermeer. In de jaren dat ze nog thuis woonde, luisterde ze met plezier naar hun verhalen. ,,Toen ik een stageplaats zocht en een vacature bij Dura Vermeer zag, aarzelde ik geen moment. Na mijn stage volgde een traineeship en inmiddels werk ik hier alweer twee jaar. Vooral dat ik zelf aan het roer mocht staan, sprak mij aan. Hier volg je geen gebaande paden. Bovendien namen ze me serieus. Zo stelde ik tijdens mijn traineeship een aantal verbetervoorstellen voor. Het management nam deze punten direct ter harte. Ik kan me dat gevoel – dat ik gezien werd – nog goed herinneren.” Lintsen springt hierop in: ,,Ondernemerschap is een belangrijke waarde binnen ons bedrijf. Heb je ideeën? Pak het op! Uiteraard zorgen we voor goede begeleiding. We kijken niet alleen naar de voortgang in je huidige functie, maar houden ook vinger aan de pols voor je ontwikkeling op de lange termijn. Binnen Dura Vermeer zijn ontzettend veel kansen en mogelijkheden om door te groeien.”
Diversiteit
Dura Vermeer is een grote speler met werkmaatschappijen en projecten door het hele land. Toch blijft het als een familiebedrijf aanvoelen, aldus Wagenaar. Als lid van Jong Dura Vermeer, het jongerennetwerk van de organisatie, ziet zij bovendien dat het bedrijf steeds diverser wordt. ,,De afgelopen twee jaar heb ik het aantal vrouwen en mensen met een andere culturele achtergrond enorm zien toenemen. Laatst bracht een Syrische collega zelfgemaakte hapjes mee. Dan heb je meteen leuke aanknopingspunten voor een gesprek.” Deze ontwikkeling komt uiteraard niet uit de lucht vallen. Diversiteit en inclusie (D&I) is een belangrijk thema en wordt breed gedragen. Door onder andere targets te stellen, wil het bedrijf een betere afspiegeling van de maatschappij worden. ,,Bij D&I gaat het erom dat er herkenning is met anderen”, legt Lintsen uit. ,,Juist omdat de bouw een traditionele sector is, zijn we hier extra alert op. Iedereen volgt bijvoorbeeld trainingen: welke vooroordelen – bias – heb jij? Door het bewustzijn te vergroten, kun je gedrag aanpassen. Zo kreeg iedereen tijdens het Suikerfeest dadels, want waarom zouden we alleen attenties sturen met Kerstmis en Pasen? Daar kwamen heel leuke reacties op. En als we nieuwe trainees aannemen, willen we dat de helft vrouw is. Door dit vast te leggen, ga je met open vizier het wervingsproces in.”
Mensen als startpunt
Het beleid van Dura Vermeer maakt vooral twee dingen duidelijk: aan de ene kant zijn doelen en targets essentieel om ergens te komen, maar het zijn de mensen met wie je deze targets wilt behalen. Zij vormen het startpunt. Lintsen: ,,Laatst vertelde een collega – ze werkt hier nu zes maanden – dat het bedrijf dat haar voorgespiegeld was tijdens haar sollicitatie precies overeenkwam met hoe ze het zelf ervaart. Een prachtige bevestiging. Wij zijn een bedrijf waar je wordt gezien, jezelf kunt zijn en onderdeel van het geheel bent.”