Lidl bestaat vijfentwintig jaar en dat wordt natuurlijk gevierd. Voor rayonmanager Marco Kooistra (49) is het dubbel feest: hij stond destijds aan de wieg van Lidl Nederland en viert zijn vijfentwintigjarig werkjubileum.
„In juni werk ik precies vijfentwintig jaar bij Lidl. Toen ik begon, was Lidl net in Nederland gevestigd en was er nog geen winkel open. Ik heb verschillende filialen opgestart en ingericht, de eerste was in Zaandam.”
Stoute schoenen
„De hotelschool, dat was ooit het plan. Maar mijn bijbanen – ik werkte bij twee verschillende supermarkten – vond ik gewoon te leuk. Zo bleef ik in deze branche. Het contact met mensen, het commerciëler maken van de winkel en bezig zijn met dagelijkse behoeften van klanten maken dit werk aantrekkelijk. In 1997 begon ik als supermarktmanager, na vier jaar werd ik rayonmanager. Ik heb gewoon de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of dat kon met mijn opleiding. En dat lukte. Voor die functie heb ik met andere rayonmanagers in verschillende regio’s meegelopen, daarnaast deed ik verschillende trainingen.”
Dynamischer
„De functie van rayonmanager is in vijfentwintig jaar dynamischer en complexer geworden. Was ik eerst vooral bezig met meekijken in winkels en omzetten analyseren, is er nu veel meer oog voor het welzijn en de groeimogelijkheden van medewerkers.”
Kennis en ervaring delen
„Hoe bijzonder: de helft van mijn leven werk ik al bij Lidl! Dat doe ik met trots en veel plezier. Het voelt goed om als rayonmanager mensen te kunnen laten doorstromen naar een andere functie. Ik vind het mooi en belangrijk om kennis en ervaring te delen. Precies zoals ons interne motto ook zegt: ‘Samen maken we Lidl’. Het gaat erom dat we naar elkaar luisteren en van elkaar leren. In mijn rayon – rond Oud-Beijerland en Alblasserdam – wil ik iedereen kennen in de filialen: van hulpkracht tot supermarktmanager. Door me betrokken op te stellen en samen de mouwen op de stropen, bereiken we meer. Dat gaat om grotere en kleine dingen, zoals met elkaar de Delicieuxartikelen van het paasassortiment op een aantrekkelijke manier te presenteren in de winkel. Als de onderlinge betrokkenheid groeit, zorgt dat voor tevreden en succesvolle medewerkers.”
Hoogtepunten
„Welke hoogtepunten ik voor Lidl zie? Dat wij tien keer zijn uitgeroepen tot de beste in groente en fruit. Ook zijn we inmiddels vijf keer benoemd tot Top Employer én geven we onze steun – via emballagebonnetjes doneren – aan bijvoorbeeld Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) en De Voedselbank. In onze distributiecentra worden dagelijks groente en fruit van heel goede kwaliteit gesorteerd voor De Voedselbank.”
Duurzaamheid
„Duurzaamheid is een belangrijk thema. We willen voedselverspilling tegengaan, onder meer met het concept ‘Verspil mij niet’, waarmee producten op de laatste dag van de houdbaarheid worden aangeboden voor slechts vijfentwintig of vijftig cent. En alle filialen zijn van het aardgas af: vele hebben al zonnepanelen.”
Feestvreugde
„Het jubileum is echt een feest van ons allemaal. Want samen maken we Lidl, al vijfentwintig jaar. In de kantines van alle filialen staat een kalender waarvan elke vijfentwintigste van de maand een vakje geopend wordt. Daarachter verschijnt de ‘verrassing’ van die maand. Zo werden er al vijfentwintig e-bikes verloot en is de reiskostenvergoeding voor alle medewerkers structureel met vijfentwintig procent verhoogd. Ik ben heel benieuwd wat er achter de volgende vakjes zit. Ik hoop dat we met alle collega’s iets leuks gaan doen. Zoals bij het Kampioenenfeest in 2014 toen we met z’n allen naar de Efteling gingen.”
De beste willen zijn
„Ik kijk ernaar uit om mezelf nog vele jaren in te zetten voor Lidl en hoop mijn carrière hier te volbrengen, het liefst in deze functie. En dat we dan nog meer filialen hebben en onze duurzame ontwikkeling veel verder is. ‘Altijd de beste willen zijn’ is nog zo’n veelzeggend motto bij Lidl.”
Tekst: Louel de Jong.