,,Het is alsof er een avonturenboek wordt geschreven en wij met het HR-team daarin een hoofdstuk mogen vullen.” Zo ervaart HR-directeur Tahlvik Leung zijn carrière bij Van Wijnen. Het bedrijf mag dan ruim een eeuw oud zijn, er komen telkens nieuwe hoofdstukken bij.
Het verhaal van Van Wijnen begint in 1907 in Dordrecht, in een timmerwerkplaats. In de loop van de twintigste eeuw groeit de werkplaats uit tot een bouwonderneming van formaat. Inmiddels telt Van Wijnen 25 locaties en 2.200 collega’s, met de ambitie om in de komende twee jaar door te groeien naar 2.500 collega’s. Het bedrijf is actief in nieuwbouw, transformatie en renovatie, projectontwikkeling en onderhoud en beheer van vastgoed. In 2015 begint Van Wijnen aan een nieuw hoofdstuk, met een nieuwe missie: ‘samen bouwen aan ruimte voor een beter leven’. ,,We stellen ons steeds de vraag: welke plekken kunnen we creëren die waarde toevoegen aan de omgeving?”, zegt Leung. ,,Je stapt bij ons in een groter verhaal dat verder gaat dan alleen de belangen van het bedrijf. Zo helpen we de komende jaren mee met het oplossen van de woningnood.”
Innovatieve oplossingen
Hoe Van Wijnen dat doet? Door, als eerste in Nederland, modulaire woningen en appartementen te bouwen in een woningfabriek. De fabriek is bijna klaar en dit jaar start de productie. Het tekent het grensverleggende karakter, zegt Leung. ,,Van Wijnen is, als bedrijf voor en door ondernemers, continu op zoek naar vernieuwing in de bouw.” ,,Het is gaaf om bij zo’n innovatief bedrijf te werken”, vindt Marleen Mokkink, vestigingsdirecteur van Van Wijnen Eibergen. ,,We lopen niet ergens achteraan, maar voorop.”
Lokaal karakter
Van Wijnen biedt het voordeel van een landelijk bedrijf in combinatie met een lokaal karakter. ,,In de regio krijgen we de ruimte voor eigen ondernemerschap”, zegt Jasper van der Meer, vestigingsdirecteur van Van Wijnen Rosmalen. ,,De landelijke organisatie regelt centraal wat moet en verder gebeurt er veel decentraal, dat geeft een leuke dynamiek.” Ook Mokkink herkent de charme van een lokaal bedrijf. ,,Elke locatie heeft haar eigen identiteit. De mensen kennen elkaar goed en leren van elkaar. En er wordt veel gelachen, ook tijdens het thuiswerken. Zo komt er bij tenders een moment dat je het team moet voorstellen. Dat gaat nu soms via Teams. We hebben in het begin flink geoefend: wat voor kleren komen goed over op het beeldscherm? Hoe voorkom je dat je door elkaar praat? Het zorgde voor veel lol.”
Thuisgevoel
,,We willen dat collega’s zich thuis voelen in ons bedrijf”, zegt Leung. ,,Medewerkers mogen hier zijn wie ze zijn en krijgen veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Wij zien dit als een investering in ons belangrijkste kapitaal.” Van Wijnen bouwt voor alle doelgroepen en doet dat graag met collega’s uit alle doelgroepen. ,,Wat betreft diversiteit zijn we op de goede weg, maar het kan beter”, zegt Leung. In het oosten van het land probeert Mokkink studenten van het mbo, hbo en de universiteit aan te trekken voor een baan in de bouw. ,,Dat doe ik vooral door mijn eigen verhaal te vertellen. Wat ik meegeef is: blijf jezelf en vertrouw op je eigen kracht. Ik doe wat ik belangrijk vind en krijg daarvoor alle vrijheid.”
Vitamine A van aandacht
In coronatijd zijn er ruim 700 nieuwe collega’s binnengekomen. Van Wijnen is een warm nest waar mensen zich snel thuis voelen. Dat begint al met het regionale introductieprogramma, waar de deelnemers het Van Wijnen-rood al gaan voelen. Van Wijnen wil nieuwe collega’s graag voor lange tijd behouden. Dat vraagt om aandacht. ,,Ik noem het vitamine A”, zegt Leung. ,,We kijken naar de mens achter de functionaris. Je krijgt hier waardering voor je prestaties en erkenning voor wie je bent. We streven naar werkgeluk, waarbij mensen weten wat er van ze wordt verwacht en waarbij ze de ruimte krijgen voor ondernemerschap. Het leidt bijvoorbeeld tot een laag ziekteverzuim: dat ligt bij ons een procent lager dan het branchegemiddelde.” Mokkink herkent dit en vult aan: ,,Bij Van Wijnen word je gezien en er wordt naar je geluisterd. Als collega’s een maand op mijn locatie werken, kijken we terug: hoe gaat het, heb je tips? Hetzelfde doen we na drie en zes maanden.”
Doorgroeien
Eenmaal binnen kunnen medewerkers zich verder ontwikkelen door gebruik te maken van het uitgebreide opleidingsprogramma, met zowel online trainingen als groepstrainingen. Er zijn leiderschapsprogramma’s voor (aankomend) afdelingshoofden, projectleiders en directieleden. Sleutelposities worden zoveel mogelijk intern ingevuld. ,,Op dit moment lukt dat al bij 65 procent van de functies en we hebben de ambitie om daar 75 procent van te maken”, zegt Leung. Jasper van der Meer is een van de velen die van de doorgroeimogelijkheden gebruik hebben gemaakt. ,,Zes jaar geleden begon ik als senior projectleider, anderhalf jaar later werd ik hoofd Productie in Rosmalen en sinds drie jaar ben ik onderdeel van de tweekoppige directie van onze vestiging.” Hij wil maar zeggen: wie binnenkomt als stagiair, kan uitgroeien tot projectleider of regiodirecteur, of misschien wel CEO.