Top Employer De Nederlandsche Bank (DNB) wil haar positie op de arbeidsmarkt verstevigen. Daarom start binnenkort de nieuwe arbeidsmarktcampagne met als thema: „Jouw inzicht is voor iedereen van waarde”.
Aantrekkelijke werkgever
„Als Top Employer zijn we gestegen naar de zevende plek in de Nederlandse ranking en voldoen we aan alle randvoorwaarden om een aantrekkelijke werkgever te zijn”, legt Jeroen Fleddérus, hr-manager bij DNB, uit. „We hebben goede arbeidsvoorwaarden, talentontwikkelingsprogramma’s voor elke doelgroep en aandacht voor welzijn. Je kunt bij ons hybride werken, vier dagen werken of een sabbatical nemen. We hebben duurzaamheid, diversiteit en inclusie hoog in het vaandel staan. Ook hebben we een eigen academie waar we het leren stimuleren en een sportschool om de vitaliteit van onze medewerkers te bevorderen. We hebben dus veel te bieden maar we merken dat mensen ons eerst beter moeten leren kennen voordat ze de stap naar DNB maken.”
Wat doet DNB?
„Tijdens de economie les leert iedereen dat DNB de goudvoorraad bewaakt”, zegt Annelotte Holtackers, ecruiter en arbeidsmarktcommunicatiespecialist. „Maar we doen veel meer. DNB staat voor financiële stabiliteit, draagt bij aan duurzame welvaart en houdt onder andere toezicht op banken, verzekeraars en pensioenfondsen. Toch geeft dat veel mensen nog steeds te weinig inzicht in het werk dat we doen. En weet men niet dat veel van ons werk maatschappelijke impact heeft. Daarom willen we met deze campagne duidelijk maken dat ons werk vaak direct van invloed is op onze maatschappij en zo een bredere doelgroep aanspreken. De nieuwe campagne, ontwikkeld in samenwerking met SteamTalmark, richt zich dan ook op actuele thema’s waar iedereen wel een mening over heeft, van inflatie en duurzaamheid tot cyber en veiligheid.”
AI versus eigen inzicht
„Binnen het thema cyber zullen we vooral de donkere kanten van kunstmatige intelligentie (AI) behandelen zoals deepfake, phishing en andere cybercriminaliteit. Dit zijn uitdagingen die ook onze ICT-afdeling bezighouden”, aldus Jeroen. „Ook binnen HR zien we AI opduiken. Een jaar geleden al had een medewerker als grap voor zijn eindbeoordeling zijn functieprofiel en resultaatafspraken door een AI-tool gegooid. Dat leverde uiteraard een lovend verhaal vol superlatieven op! AI biedt mooie mogelijkheden, maar is niet overal het beste instrument voor. Zo zie je ook bij sollicitaties dat sommige motivatiebrieven volledig met ChatGPT zijn gemaakt met veel mooie volzinnen over onze kerntaken. Dat maakt het soms lastig voor ons om te zien welk inzicht iemand zelf komt brengen. Combineer hoofd, hart en bezieling liever in een korte, zelfgeschreven toelichting over competenties, drijfveren en inzichten met betrekking tot bepaalde thema’s. Al zou je ook kunnen zeggen: mensen met een ChatGPT brief weten in ieder geval hoe ze de mooie kanten van nieuwe technieken moeten omarmen!”
De koffie staat klaar
In de nieuwe arbeidsmarktcampagne, die formeel begin februari van start gaat, gebruikt DNB symbolen voor een bepaald thema. „Voor het thema inflatie hebben we bijvoorbeeld het kopje koffie gekozen”, vertelt Annelotte. „Het levensonderhoud is voor iedereen in Nederland een stuk duurder geworden. Ook voor je kopje koffie moet je meer betalen. Hoe komt dat, hoe werkt dat en wat kunnen we eraan doen om alles betaalbaar te houden? En welke rol speelt DNB daarbij? Het koffie kopje is tegelijkertijd een uitnodiging om op de koffie te komen. We organiseren regelmatig events en geven colleges over financiële onderwerpen. Aan het einde van het jaar keren we terug naar ons gerenoveerde kantoor op Frederiksplein, in het centrum van Amsterdam. Ook daar zetten we de deuren open voor belangstellenden. De koffie staat klaar! ”