Hoe creatief is de fotografieopdracht, welke hobbels moeten de kandidaten nemen om die te vervullen maar vooral: wie maakt de winnende foto? Het Perfecte Plaatje is niet voor niets een kijkcijferkanon: gemiddeld kijken er 1,2 miljoen mensen naar. Met in aflevering 9 een bijzonder ‘model’ in de hoofdrol: de nieuwe Kia Niro.
Neem een groep bekende Nederlanders met passie voor fotografie, stuur ze elke week op pad met professionele camera-apparatuur plus een uitdagende maar pittige fotografieopdracht en laat een jury met vakkennis de winnaar kiezen. Zie hier het fundament van het format Het Perfecte Plaatje. Het televisieprogramma is al meerdere seizoenen een enorm succes. Die populariteit is mede te danken aan de vele hobbyfotografen in ons land: tegenwoordig kun je zelfs met een mobiele telefoon al de prachtigste plaatjes schieten.
Model op wielen
De opdrachten in Het Perfecte Plaatje zijn nooit eenvoudig, maar in aflevering 9 van het zevende seizoen wordt het extra spannend voor de deelnemers: een fotoshoot waarin een product centraal staat. Een campagnefoto dus, en dat is geen gemakkelijke opdracht. Het model is… een auto. En niet zomaar eentje, het gaat om de nieuwe, oogverblindende Kia Niro. Feit: autofotografie is een vak op zich. Want hoe mooi of strak een auto ook is vormgegeven, er komen heel specifieke technieken aan te pas om die goed op beeld vast te leggen. Zo kunnen bijvoorbeeld carrosserie en raampartijen lastige of juist heel mooie reflecties veroorzaken. Gespecialiseerde autofotografen weten dan ook precies waar ze op moeten letten. Waar valt het licht het fraaist? Wat is de chocolate side, oftewel de mooiste kant, van de auto? En daar blijft het niet bij.
Authentiek
De Kia Niro speelt dan wel de hoofdrol in deze uitdaging, maar zoals gebruikelijk bij dit programma moeten extra dimensies aan de foto worden toegevoegd. De eerste is een ‘lifestyle’, liefst volledig geïntegreerd in het totaalbeeld. En als kers op de taart is een van de elementen water, aarde, vuur of lucht een vereiste. Deelnemer Geraldine Kemper krijgt de opdracht de Kia Niro te fotograferen in combinatie met een ‘active lifestyle’. Vol overtuiging en energie kiest ze voor een stoere moeder die elk weekend met haar twee zoons gaat kitesurfen. Een écht, authentiek sportief gezin dus. Met als logisch element water. Op papier lijkt dit een perfecte combinatie.
Winnaar
De creatie van het perfecte plaatje is een behoorlijke uitdaging voor Geraldine. Het begint bij de compositie: de auto, de mensen, het materiaal. Wie gaat waar staan? Moet de auto van voren op de foto of gaat het hier juist om de bagageruimte? En dan de omstandigheden op de locatie: opstuivend zand, hard licht in combinatie met lastige schaduw. Geen makkelijke opdracht, Geraldine moet er dan ook flink aan trekken. Toch weet ze de winnende foto te maken: technisch goed en vooral een perfect antwoord op alle vragen. Alles heeft ze kunnen vangen in haar perfecte plaatje: water, actieve mensen en de Kia Niro als stralend middelpunt.