Sport en data zijn een krachtige combinatie. Door gegevens te verzamelen en analyseren over de prestaties van sporters, is veel te leren over het spel en de spelers. Wat SAS betreft kan dat niet vroeg genoeg beginnen. Daarom zette het analytics bedrijf dit jaar in de Verenigde Staten The Batting Lab op. Een hightech honkbalkooi om kinderen te helpen hun honkbal- en softbal-slagtechniek te verbeteren en hun vertrouwen in het gebruik van data en analytics te vergroten.
De honkbalkooi van The Batting Lab zit stampvol technologische hoogstandjes. Een netwerk van sensoren en camera’s registreren de houding van de kinderen, de slag met de knuppel en het traject van de bal. Slimme camera’s volgen de positie van hun handen en voeten tijdens de ‘swing’. Ze kijken hoe deze sporters, in de leeftijd van negen tot dertien jaar oud, hun lichaam bewegen. Geluidssensoren registreren het moment dat de bal wordt geraakt. Iedere klap met de knuppel levert 50.000 datapunten op.
Directe feedback
Al die gegevens werden met kunstmatige intelligentie, Internet of Things en computer vision real-time geanalyseerd en teruggekoppeld. Computer vision is een techniek om zinvolle informatie af te leiden uit digitale beelden en op basis daarvan acties te ondernemen of aanbevelingen te doen. De jonge spelers kregen direct feedback op hun slag. Op displays aan de wanden en op de vloer zagen zij hoe ze hun swing konden verbeteren door kleine wijzigingen in de positie van hun handen, de plaatsing van hun voeten en de beweging van hun lichaam.
Model voor optimale swing
De beste honkbalspelers zetten hun voeten ongeveer een schouderbreedte uit elkaar voor een slag. En eendertigste van een seconde voor bal en knuppel elkaar raken, staan bij de slagman of -vrouw de achterste knie, heup en schouder op één lijn. Tijdens de slag blijft tachtig procent van de topspelers in balans, ze blijven rechtop en vallen niet naar voren of naar achteren. SAS analyseerde duizenden swings van topspelers – waaronder die van de honkbal- en softbalteams van de North Carolina State University. Met alle data kon SAS een model bouwen voor het berekenen van de optimale swing. Dit model werd gebruikt in The Batting Lab om de prestaties van de kinderen te verbeteren. Doordat zij onmiddellijk zagen wat ze anders konden doen, verbeterde hun slagkracht in zes weken met tien tot vijftien procent. Maar er gebeurde nog meer. Lucy Kosturko is Education Program Manager bij SAS. Zij zegt: „Naarmate de kinderen hun slagvaardigheid verbeterden, groeide hun zelfvertrouwen. Tegelijkertijd ontwikkelden ze meer vertrouwen in het gebruik van data en analytics om hun doelen te bereiken.”
Datavaardiger
Spelenderwijs leren over de mogelijkheden van data analytics én de sportieve prestaties verbeteren, opent een wereld aan mogelijkheden. Datavaardigheid wordt immers net zo belangrijk als lees- en rekenvaardigheid, maar nog maar weinig Nederlandse scholen geven hier les in. Kosturko: „Door onderwerpen te pakken die kinderen interesseren, in ons geval honkbal en softbal, hoopten we hun interesse aan te wakkeren in werken met data. Ook wilden we demonstreren wat mogelijk is in de praktijk, buiten de reken- of wiskundeles. In een wereld waarin data en analytics van groeiend belang zijn, leren deze kinderen vaardigheden die hun leven lang nuttig blijven. Dat is de werkelijke impact van The Batting Lab.” The Batting Lab biedt ook een Engelstalig online Data Playbook voor thuisgebruik, dat is gebaseerd op het model van de optimale swing. Hiermee kunnen kinderen, ouders en coaches thuis eenvoudig de voortgang van hun slagtechniek voor honkbal en softbal bijhouden. De tips op de werkbladen helpen hun sportprestaties te verbeteren.
Voetbalbonden
Bas Belfi is senior marketingmanager EMEA bij SAS. Hij zegt: „Voor ons is The Batting Lab een heel mooi project om te laten zien hoe SAS door analytics toe te passen binnen de sport inzichten kan bieden waardoor atleten (in dit geval kinderen) hun techniek kunnen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat we sportclubs en -bonden helpen met innovatie op verschillende gebieden. Zowel op het veld als daarbuiten.” Zo werkt SAS bijvoorbeeld samen met de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) en Voetbalmedia voor het Voetbal.nl platform. Belfi: „Deze organisaties zetten onze software in om meer inzichten te halen uit hun data waardoor ze beter (op maat) kunnen communiceren met bijvoorbeeld hun leden en fans.”
Tekst: Karina Meerman