Wat wil de medewerker eigenlijk?
In opkomst: de Human Centric Way of Working


De schaarste op de arbeidsmarkt is ongekend hoog. De juiste medewerkers werven wordt steeds lastiger. En dat terwijl bedrijven handen en hersenen te kort komen om het werk te doen. Tegen deze achtergrond is het heel begrijpelijk dat een aanpak waarbij de mens centraal staat, aan populariteit wint. „In tijden van schaarste kijken organisaties naar nieuwe manieren om medewerkers te binden en boeien”, zegt Annet de Lange. Als senior managing consultant bij Berenschot en bijzonder hoogleraar aan de Open Universiteit benadert zij het onderwerp vanuit de theorie en de praktijk. „Dat betekent in dit geval bijvoorbeeld aandacht voor diversiteit en maatwerk, gericht op het versterken van interesses en talenten van medewerkers. Deze aspecten sluiten ook naadloos aan bij duurzame inzetbaarheid, dat eveneens een thema is van deze tijd.”
Annet de Lange
Prof. dr. Annet de Lange heeft ruim twintig jaar ervaring in het aansturen en begeleiden van complexe onderzoeks- en adviesopdrachten in relatie tot duurzame inzetbaarheid, (inclusief) werkgeverschap en arbeidsmarktvraagstukken zoals samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Ze is naast haar rol als senior managing consultant bij Berenschot werkzaam als bijzonder hoogleraar aan de Open Universiteit en als visiting professor verbonden aan verschillende buitenlandse universiteiten. De Lange is ook sinds 2011 voorzitter van het Nederlands Kennisnetwerk Duurzame Inzetbaarheid.
Alle stakeholders in kaart
Zoals de naam suggereert, stelt een Human Centric Way of Working (HCWW) de mens centraal. Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Binnen een organisatie werken immers verschillende mensen met verschillende rollen. Er zijn medewerkers, leidinggevenden en bestuursleden. Jongeren en ouderen, starters en meer ervaren krachten. Een systeemgerichte aanpak werkt daarom het beste, zegt De Lange. „Het is zaak om als eerste al die verschillende groepen of stakeholders in kaart te brengen en hun behoeftes te analyseren. Dat kun je het beste in co-creatie met de mensen doen, om ze meteen actief te betrekken bij het uitdenken en uitrollen van veranderingen.” Als je weet welke behoeftes en wensen er leven, kun je immers nadenken over hoe je de werkomgeving op een slimme manier daarbij kunt laten aansluiten. Dat kan op verschillende niveaus. De Lange: „Denk aan het helpen van individuele medewerkers bij jobcrafting, het zelf inrichten van hun werk. Maar ook aan initiatieven op teamniveau, gericht op beter samenwerken, en op bestuursniveau, om veranderingen centraal te verankeren. Anders loop je het risico dat zaken verwateren.”
Actieve rol
Stefanie Waller, HR Auditor bij Top Employers Institute (TEI), heeft ervaring met je werk zelf vormgeven. TEI is namelijk de wereldwijde autoriteit voor erkenning van uitzonderlijk goed werkgeverschap en werkt sinds ruim een jaar zelf ook met de HCWW. „HCWW is een approach die erkent dat mensen mensen zijn”, zegt Waller. „Daarmee bedoelen we: de werkplek ziet dat mensen ook een leven hebben buiten het werken en houdt dus rekening met de behoeftes en voorkeuren van de medewerkers. Dat ligt ook verankerd in de drie pilaren van HCWW binnen TEI: mensen staan centraal; we zijn allemaal professionals en willen succesvol zijn; we slagen daarin wanneer we grootse dingen bereiken en tegelijkertijd zorgdragen voor ons eigen welzijn en voor elkaar.”
Een van de zaken die de HCWW concreet voor Waller meebrengt is dat zij zelf haar werkritme en werklocatie kan bepalen. „De coronapandemie heeft de weg gebaand voor locatieonafhankelijk werken. Werkgevers hebben gezien dat de productiviteit op niveau bleef als mensen buiten kantoor werkten. Maar de HCWW is niet hetzelfde als thuiswerken: het gaat om een wijze van werken te creëren die past bij jou als persoon, of het nu volledig op kantoor is, hybride of volledig remote.”
‘In tijden van schaarste kijken organisaties naar nieuwe manieren om medewerkers te binden en boeien’
Dat vraagt ook wat van medewerkers, zegt Waller. „Enerzijds moet je flexibiliteit en verantwoordelijkheidsgevoel hebben – het werk moet immers wel gedaan worden! Maar anderzijds moet je ook zelf aangeven wat je wil en wat je nodig hebt om zo te kunnen werken. Het is een proces waarin je moet groeien. Je moet eraan wennen dat het OK is om bijvoorbeeld tijdens de werkdag een uur te sporten, als je daardoor beter in je vel zit en op andere momenten productief kunt zijn. En zelf het vertrouwen krijgen dat je niet wordt afgerekend door collega’s of je leidinggevende als je een uur niet online bent.”
Stefanie Waller
Stefanie Waller, MA heeft een opleiding n hrm en een master in Innovation in European Business. De afgelopen vijf jaar heeft zij ervaring opgedaan bij verschillende organisaties in binnen- en buitenland, waar zij als HR manager en recruitment manager werkte. Waller is sinds 2022 HR Auditor bij Top Employers Institute. In die rol heeft zij contact met organisaties in heel Europa die deelnemen aan het Top Employers-programma, om hun werkgeverschap te valideren en met hen in gesprek te gaan.
Stapsgewijs veranderen
Een mensgerichte organisatie ontstaat dan ook niet van de een op de andere dag. Succesvol veranderen is een stapsgewijs leerproces dat de nodige energie vraagt van de organisatie als geheel en van individuele medewerkers. Ook De Lange benadrukt dit: „Het is cruciaal dat medewerkers zich bewust worden van hun rol en die oppakken. Een leidinggevende kan daarbij helpen door speelruimte te creëren en mensen te coachen. Dat gaat niet iedere manager even makkelijk af. Daarom is het ook belangrijk om aandacht te hebben voor leiderschap.”
Het platform Over Morgen dat werk maakt van een toekomstbestendige zorgsector is een mooi voorbeeld van zo’n multi-stakeholder aanpak. Dit programma is een initiatief van de Stichting Arbeidsmarkt- en Opleidingsbeleid Verpleeg-, Verzorgingshuizen, Thuiszorg en Jeugdgezondheidszorg (A+O VVT) met steun van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De Lange is eindverantwoordelijk voor het onderzoek dat uitgevoerd wordt binnen het programma, met een focus op duurzame inzetbaarheid. „Er moet veel veranderen om de zorgsector echt toekomstbestendig te maken. Over Morgen zet de zorgmedewerker op één om de sector in beweging te krijgen en verandering daadwerkelijk mogelijk te maken. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van plan-docheck-act cycli om de effecten van veranderaanpakken te meten en tegelijkertijd stakeholders bewust maken van hun rol.”
Impact op alle thema’s
Ook Waller herkent het belang om de gehele organisatie bij de invoering van de HCWW te betrekken. Het heeft immers impact op alle belangrijke werk gerelateerde thema’s. „Engagement is een aandachtspunt”, geeft zij aan. „Net als veel van mijn collega’s werk ik voornamelijk remote. Hoe zorg je er dan voor dat je wel binding houdt met de organisatie? TEI organiseert twee keer per jaar een moment waarop het team bij elkaar komt voor teambuilding activiteiten. Daardoor wordt de onderlinge connectie beter en weet je elkaar daarna online ook veel makkelijker te vinden, voor een vraag of om te sparren.”
‘Net als veel van mijn collega’s werk ik voornamelijk remote. Hoe zorg je er dan voor dat je wel binding houdt met de organisatie?’
Leiderschap en vertrouwen zijn ook cruciaal. De leidinggevende moet het vertrouwen hebben dat een medewerker ook buiten kantoor productief is en het werk doet. Dat heeft een impact op de gesprekken die je met elkaar hebt, zegt Waller. „De focus verschuift dan van werk naar well-being: hoe gaat het echt met jou als medewerker? Waar krijg je energie van, waar heb je eventueel hulp bij nodig? Soms moet een leidinggevende dat leren. En als medewerker moet je het vertrouwen hebben om informatie daarover met je leidinggevende te delen.”
Door de mens centraal te stellen, kan de HCWW ook bijdragen aan diversity, equity, inclusion en belonging: organisatie en medewerker zorgen immers samen voor een omgeving waarin individuele sterke punten kunnen bloeien. „Dat zit ’m ook in heel concrete zaken, zoals maatwerk bij een onboarding”, zegt Waller. „Ik heb bijvoorbeeld als remotewerker behoefte aan andere hardware dan een collega die overwegend op kantoor werkt. Mijn werkgever zorgt daarvoor.”
Kennis delen, initiatieven opschalen
Organisaties kunnen veel van elkaar leren op het gebied van mensgericht werken. Over Morgen is volgens De Lange ook daarin een goed voorbeeld: „Bij dit programma is het uitgangspunt om iets neer te zetten waar meerdere organisaties van kunnen profiteren. Zo leren we wat werkt in welke regio, bij welke organisaties en welke interventies effectief zijn. Maar de arbeidsmarkt als geheel is zo ingewikkeld geworden dat op deze wijze iteratief, experimenteren via human centered design nodig is om passende oplossingen te vinden in de speelruimte die men heeft. Als meer organisaties stapsgewijs uitwisselen wat wel en niet werkt in het ontwerpen van nieuw werk en een nieuwe werkomgeving, kunnen daaruit lessen worden gehaald voor het eigen werkgeverschap maar ook in relatie tot regionaal en misschien wel landelijk werkgeverschap.”
‘Je moet eraan wennen dat het oké is om bijvoorbeeld tijdens de werkdag een uur te sporten’
Lessen over afdelingen heen uitwisselen en borgen blijkt ook vaak een uitdaging binnen een organisatie. De Lange: „Initiatieven zijn vaak slechts op kleine schaal zichtbaar of worden niet strategisch verankerd, waardoor ze snel kunnen verwateren bij nieuw leiderschap. Je moet dus evalueren, blijven leren en borgen.”
Overal de mens centraal
Gezien de oplopende schaarste verwacht De Lange dat de behoefte aan participatief design – waarbij alle stakeholders betrokken zijn – zal toenemen. „We zien de resultaten in onderzoek terug. Medewerkers zijn meer tevreden aan het werk als de employee journey wordt aangepast aan hun behoeftes. Zij zijn meer betrokken en blijven langer binnen een organisatie. En ze zijn positiever over werkgevers en vervullen een ambassadeursfunctie naar nieuwe collega’s toe.” Dat zijn belangrijke voordelen in een krappe arbeidsmarkt.
‘Het is cruciaal dat medewerkers zich bewust worden van hun rol en die oppakken’
Als HR Auditor ziet Waller dat steeds meer organisaties initiatieven nemen om medewerkers te betrekken bij deze manier van werken, vanwege de voordelen die het biedt op het gebied van binden en boeien van huidige en nieuwe medewerkers. „Ook zogeheten blue collar organisaties, waarbinnen een deel van de medewerkers niet achter een laptop werkt, hebben belangstelling ervoor en zoeken naar manieren om dit door te voeren in hun organisatie. Dat is misschien lastiger dan binnen een traditionele kantooromgeving maar zeker niet onmogelijk. Een blue collar worker kan niet remote werken maar misschien wel meer invloed krijgen op de indeling van ploegendiensten om beter aan te sluiten bij de privésituatie. Ook daar geldt: het draait ook om de behoeftes van de medewerkers dus analyseer vooral wat mensen willen en nodig hebben!”
Tips voor de werkgevers
Steeds meer werkgevers staan open voor de human-centric way of working. Het biedt namelijk veel voordelen op het gebied van binden en boeien van huidige en nieuwe medewerkers. En dat komt goed van pas in een arbeidsmarkt diegekenmerkt wordt door groeiende krapte.
Waar moet je als werkgever aan denken als je overweegt om met deze nieuwe manier van werken aan de slag te gaan? En wat is bijvoorbeeld een goede eerste stap? Onderstaande tips kunnen helpen bij het veranderingsproces.
- Veranker veranderingen op strategische niveau. Zo voorkom je dat initiatieven verwateren bij nieuw leiderschap.
- Breng alle stakeholders in kaart en vraag naar hun behoeftes. Zo worden alle wensen met betrekking tot de werkomgeving duidelijk.
- Co-creatie werkt. Neem mensen mee in het proces en betrek ze vanaf het begin bij het bedenken en uitrollen van veranderingen.
- Succesvol veranderen gebeurt stapsgewijs. Plan-do-check-act cycli kunnen helpen om effecten te meten en stakeholders bewust te maken van hun eigen rol in het geheel.
- Wissel kennis en ervaringen uit binnen de gehele organisatie. Dan kun je elkaar inspireren en hoef je niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden.
Tips voor leidinggevenden
Tijdens de coronapandemie hebben leidinggevenden de eerste stappen gezet in het managen van een team met leden die vaak op verschillende locaties werkten. De human-centric way of working gaat een stap verder en sluit nauw aan bij de individuele werkwensen van medewerkers.
Het is goed om je als leidinggevende bewust te zijn van wat dat vraagt van jou en van jouw manier van leidinggeven. En: wat jij zelf nodig hebt om er succesvol mee aan de slag te gaan. Onderstaande aandachtspunten kunnen een leidraad vormen.
- Het begint met vertrouwen. Als leidinggevende creëer je de speelruimte voor medewerkers om hun werk in te richten zoals dat het beste bij hen past. Geef daarbij ook duidelijk grenzen aan en kader het speelveld af.
- Micro-managen is contraproductief. Medewerkers hoeven niet altijd op kantoor te werken of voortdurend bereikbaar zijn om hun werk goed te doen.
- Coachen werkt wel goed. Het is een aanpak die bijvoorbeeld kan helpen om met medewerkers die van nature niet zo assertief zijn de wensen op een rij te zetten.
- Vraag mensen hoe het met ze gaat, niet alleen hoe het met het werk staat. En vraag door na het eerste antwoord – hoe gaat het echt?
- Werken aan een teamgevoel blijft belangrijk. Zorg er daarom voor dat er geregeld momenten zijn waarop teamleden elkaar fysiek zien en spreken.
Tips voor de medewerker
Veel organisaties zijn al overgestapt op de human-centric way of working of willen dat binnenkort doen. Ze zetten jou als medewerker centraal en geven je de vrijheid en het vertrouwen om het werk zo in te richten dat jij goed in je vel zit en optimaal kunt presteren.
Dat is een positieve ontwikkeling maar vraagt ook wat van jou, als medewerker. Het is bijvoorbeeld goed om te weten hoe je het prettigst werkt en wat je daarvoor nodig hebt. Ook de volgende aandachtspunten zijn belangrijk.
- Zoek een bedrijf met een bedrijfscultuur die bij jou als persoon past.
- Het is geen eenrichtingsverkeer. Geef bij je leidinggevende aan: dit zijn mijn behoeftes, hier loop ik tegenaan of dit mis ik.
- Gun jezelf de tijd om te wennen aan de nieuwe manier van werken en de veranderingen die het met zich meebrengt.
- Minder productieve dagen horen erbij. Ga dan sporten, wandelen of doe iets waar je je beter van voelt om vervolgens op een ander moment weer productief aan de slag te kunnen gaan.
- Bewaak zelf de scheiding tussen werk en privé en geef je grenzen aan. Dit is zeker belangrijk als je veel remote werkt.
- Zoek een goede balans tussen werklocaties, aan de hand van de taken die je moet doen. En houd er rekening mee als je je werkweek indeelt.
Werken bij een Top Employer
Werken bij een Top Employer is een unieke ervaring die zich onderscheidt door toewijding aan kwaliteit en welzijn. Bij een Top Employer draait alles om een cultuur van excellentie, waar medewerkers worden gestimuleerd om hun beste werk te leveren. Hier is wat het betekent om bij een Top Employer te werken:
- Een Top Employer investeert in de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Uitgebreide trainingsprogramma’s en ontwikkelingsmogelijkheden bevorderen de groei van vaardigheden en het behalen van carrièredoelen. Een gezonde balans tussen werk en privé wordt gestimuleerd door flexibele werkregelingen en welzijnsprogramma’s.
- Diversiteit wordt omarmd bij een Top Employer, wat bijdraagt aan een inclusieve werkomgeving die innovatie en creativiteit bevordert. Medewerkers genieten van concurrerende salarissen, uitgebreide secundaire arbeidsvoorwaarden en erkenning voor hun prestaties. Maatschappelijke verantwoordelijkheid staat hoog in het vaandel, met betrokkenheid bij duurzaamheid en liefdadigheidsinitiatieven.
- Een cultuur van innovatie en creativiteit wordt aangemoedigd, en effectief leiderschap zorgt voor een inspirerende werkomgeving. Talent wordt erkend en beloond, wat leidt tot een gevoel van trots en betrokkenheid bij de werkplek. Werken bij een Top Employer betekent deel uitmaken van een organisatie die zich inzet voor het creëren van een optimale werkomgeving, waar medewerkers kunnen gedijen en bijdragen aan het succes van de organisatie. Het gaat verder dan werk; het is een reis naar groei, voldoening en het bereiken van professionele hoogten.
Meer info: top-employers.com/nl
Of mail direct naar: netherlands@top-employers.com
Meer van Top Employers




De mensgerichte organisatie
Inzichten en inspiratie voor een betere werkwereld. Lees meer over goed werkgeverschap anno 2024, waarin de medewerker centraal staat.