Genieten maar het liefst zonder schuldgevoel, dat is wat koffiedrinkers van Nespresso verwachten. Astrid Haas van Nespresso legt uit hoe je de koffiekwaliteit optimaal houdt, zonder de duurzaamheid geweld aan te doen. Dankzij recycling. Een inspirerend gesprek over duurzaam genieten, een bezoek aan een recyclingfabriek en de waarde van aluminium. Luister hier de podcast!
Koffie is een natuurproduct dat om een constante, hoge kwaliteit vraagt. Dat is al een hele tour op zich, als je weet dat Nespresso de koffie bij duizenden plantages verspreid over de hele wereld vandaan haalt. Tegelijk willen vooral jongere koffiedrinkers zeker weten dat de capsules na gebruik niet verloren gaan in het milieu. Zie hier de complexe som waar technical en quality manager Astrid Haas van Nespresso in haar dagelijkse werk een oplossing voor moet vinden.
Levensstijl
“Duurzaamheid als lifestyle wordt steeds meer de norm,” zegt Haas. Voor Nespresso betekent het dat de onderneming steeds vaker de nadruk legt op de energie die het stopt in het verduurzamen van de koffieketen, van boon tot kop. Dat varieert, zo verklaart Haas, van het adviseren van boeren hoe ze minder water kunnen gebruiken, tot een commitmentcampagne gericht op jonge koffiedrinkers. Haas: “We willen op die manier het bewustzijn vergroten rond recycling.”
Extra actueel thema
Nespresso startte in Nederland al in 2009 met de inzameling van koffiecapsules. Deze van aluminium vervaardigde, veelkleurige capsules lenen zich volgens haar bij uitstek voor het verpakken van verse doses koffie. Ze zijn licht, wat scheelt in de transportkosten en co2-uitstoot. De aluminium minicontainers zijn lucht, licht- en vochtdicht. Voor koffie, dat een halfuur na maling al aan smaakdegradatie onderhevig is, een perfecte verpakking tot het moment van consumptie. Ondanks dat de mogelijkheid bieden voor recycling niet nieuw is, is het wel een thema dat nu extra actueel is. Volgens Haas komt dat door een structurele megatrend die het consumptiepatroon van de jongere generaties bepaalt. “De trend in de maatschappij beweegt ontegenzeggelijk in de richting van duurzaamheid.” Afvalproducten niet kunnen recyclen, is eigenlijk geen optie meer.
Gemak
Dat deze ontwikkeling geen kwestie is van onderbuikgevoel blijkt ook uit de cijfers. De laatste jaren kruipt het percentage van ingeleverde capsules gestaag omhoog. ast de mogelijkheden die Nespresso biedt, maken mensen daar ook uit eigen wil gebruik van. Ook communicatiecampagnes helpen. Alles bij elkaar is dat heel bemoedigend, vindt Haas. Om de Nespresso gebruiker zo goed mogelijk van dienst te zijn, heeft Nespresso een recyclesysteem ontworpen gericht op gemak. Naast zelf inleveren van gebruikte capsules bij de eigen winkels en andere verkooppunten, kunnen de capsules ook worden opgehaald. Haas: “Gemak is een heel belangrijk element. Door zo veel mogelijk drempels weg te nemen en de kracht van herhaling kun je ervoor zorgen dat een handeling een automatisme wordt. Een vanzelfsprekend onderdeel van je manier van leven. Recyclen wordt dan iets wat je doet en niet iets waar je bij stilstaat.”
Fietsen op Nespresso-capsules
Hoewel Haas optimistisch is over de bereidheid van Nespresso gebruikers om gebruikte capsules in te leveren, ziet ze ook wel een noodzaak doorlopend te blijven wijzen op de mogelijkheden voor recycling. Het is voor jongere Nespresso drinkers niet zo zeer een kwestie van bewustwording om duurzamer te gaan leven, dat belang onderkennen ze al. Het draait volgens haar om te laten zien dat recycling bestaat en hoe het werkt. “Daarom werken we af en toe samen met een spectaculaire partner. Laatst bijvoorbeeld een fietsmerk waar in het frame onze gerecyclede capsules zijn verwerkt.”
Een tweede leven
Hoewel Haas ervan overtuigd is dat de commitmentcampagne met name gericht op jongeren zal aanslaan, denkt ze wel dat aandacht vragen voor duurzaamheid en het vergroten van het bewustzijn rond recycling een kwestie is van een lange reis. Je moet daar volgens haar doorlopend aan blijven werken, samen met alle betrokkenen. Gelukkig ziet ze maatschappelijke veranderingen, ook aan de kant van overheden. Landen als Duitsland richten hun afvalstromen al heel lang in op de verwerking van aluminium. Daar kunnen andere landen nog wat van leren. Haas: “Consumptie en recycling horen gewoon bij elkaar. Zo geef je wat je gebruik hebt, weer een tweede leven.”
Kijk ook op: www.nespresso.com/recycling