Een groot deel van de veertien miljard koffiecapsules die Nespresso jaarlijks produceert, belandt op de vuilstort. Dat is meer dan zonde, zeker gezien het feit dat aluminium keer op keer gerecycled kan worden. Een bewustwordingscampagne moet daar verandering in brengen.
“Het is zeker niet nieuw voor ons,” zegt Nespresso Managing Director Daniel Schneider over de aandacht die het bedrijf vraagt voor de recycling van haar capsules. Al in de jaren negentig startte de koffiebrander met de inzameling van regenboogkleurige koffieverpakkingen. In thuisland Zwitserland is dat inmiddels zo ingeburgerd dat meer dan vijftig procent van de gebruikte Nespresso capsules na gebruik weer wordt ingeleverd.
Meer bewustzijn kweken
Volgens de Nederlandse marketing directeur Erik van Houten start Nespresso de wereldwijde campagne juist nu omdat ze een verschuiving zien in het gedrag en de wensen van consumenten. “Mensen worden zich steeds bewuster van wat ze consumeren en de herkomst van producten. Daar willen wij nu op inhaken door meer bewustzijn te kweken rond onze inspanningen op het gebied van recycling.”
Jongere doelgroep
De nieuwe recyclingcampagne van Nespresso is met name gericht op een wat jongere doelgroep. Dat past volgens Van Houten bij de huidige tijd. Van Houten: “Wij willen laten zien wat onze bijdrage is om te verduurzamen en ook wat je daar zelf aan kunt doen.”
Eindeloos opnieuw gebruiken
De capsules van Nespresso lenen zich bij uitstek voor hergebruik. Aluminium heeft tal van voordelige eigenschappen maar de belangrijkste is toch wel dat het eindeloos opnieuw gebruikt kan worden, zonder kwaliteitsverlies. Om de capsule na het zetten van een kop arpeggio niet te verspillen maar terug te laten keren als – bijvoorbeeld – een fiets, heeft Nespresso een inzamelsysteem opgetuigd waarmee zij honderd procent van de verkochte capsules kan recyclen.
Gemak is het toverwoord
Schneider vindt dat als je consumentengedrag wil veranderen, dat vanuit intrinsieke motivatie moet gaan. Gemak en purpose zijn daarbij de toverwoorden. “Daarom zijn we samenwerkingen aangegaan met partijen als DHL, PostNL en Picnic. Wie bij ons Nespresso koopt, kan de capsules na gebruik in een speciale recyclezak weer meegeven aan de bezorger.” Een andere mogelijkheid is de gebruikte Nespresso capsules zelf naar een van de 7500 recyclepunten of de zeventien Nespresso Boutiques te brengen.
Van capsule tot fiets
Maar wat gebeurt er na inzameling? Van Houten legt uit dat Nespresso een eigen verwerkingsfaciliteit heeft in Nederland waar het aluminium en de koffieresten worden gescheiden. Het aluminium wordt omgesmolten en vormt zo de grondstof voor een fiets, auto, vliegtuig of zakmes. De koffieresten wordt vergist waarna biogas ontstaat als nieuwe energiebron. Van Houten: “We creëren zo een mooi circulair systeem.”
Achter de schermen
Schneider ontkent dat recycling een makkelijke manier is om ‘snel’ te verduurzamen als merk. Hij benadrukt dat verduurzaming juist een doorlopend, langdurig proces is met duidelijke mijlpalen waar je eigenlijk nooit helemaal klaar mee bent. “Elke oplossing die je vandaag vindt, roept morgen weer nieuwe vragen op.” Voor Nespresso is recycling weliswaar voor de consument de meest zichtbare inspanning; achter de schermen gebeurt nog meer. Met Het Nespresso AAA Sustainable Quality™ Programma dat boon tot kop bestrijkt, worden alle stappen van het productieproces nauwkeurig gemonitord. Dat begint dus bij de koffieplantages waar we ons richten op de koffiekwaliteit, de werkomstandigheden en de milieuimpact tot het productieproces en de laatste schakel waar de consument een grote rol speelt: de recycling.
Bereidwilligheid
Op dit moment wordt 28 procent van de in Nederland geconsumeerde Nespresso capsules weer door de Nederlandse consument ingeleverd bij de winkel of meegegeven aan een bezorger. Zowel Schneider als Van Houten hebben ten doel gesteld dat dit percentage volgend jaar naar 35 procent stijgt. Om hierin te slagen, zijn we afhankelijk van de bereidwilligheid van de Nespresso gebruiker die zich moet aansluiten bij onze duurzaamheidsreis.
Recyclen als lifestyle
Of het nu gaat om koffiecapsules of andere recyclebare materialen, Schneider heeft een goed gevoel over recyclen als lifestyle. De afgelopen periode heeft hij het percentage al organisch omhoog zien kruipen. Tijden waarin mensen meer in huis zijn, leiden kennelijk ook tot wat meer introspectie en reflectie. Bewustwording en jezelf motiveren om beter te doen is daar volgens hem een onderdeel van. “We hebben het nu over recycling alsof het iets bijzonders is. Maar dat is het niet. Het moet juist iets normaal worden. Omdat mensen dat zélf willen.”
Kijk ook op: www.nespresso.com/recycling