• Advertentie •

Ultiem dynamisch rijplezier

‘Met dit model starten we een nieuw tijdperk in elektrische mobiliteit’

Sep. 8, 2025 • Leestijd 3 minuten
Als het gaat om elektrische mobiliteit loopt BMW al sinds de start voorop. Onlangs lanceerde het bedrijf de nieuwe BMW iX3. In alle opzichten een spectaculaire auto en het eerste model van de zogenaamde Neue Klasse, oftewel de zesde generatie elektrische modellen die vanaf volgend jaar het licht gaat zien. Anne Brons, ceo van BMW Group Nederland, over de iX3: een auto vol interessante beloftes.

De BMW iX3 heeft een groter bereik dan de gemiddelde benzineauto, een enorme efficiency, snellere laadtijden, een progressief ontwerp en bovenal ultiem dynamisch rijplezier. “Met dit model starten we een nieuw tijdperk in elektrische mobiliteit”, trapt Anne af. “Met in de naam een knipoog naar de beginjaren zestig. De toenmalige Neue Klasse – de voorloper van de 5 Serie –  was revolutionair vernieuwend en luidde een nieuw tijdperk in voor ons bedrijf. Dat staat nu weer te gebeuren.”

Jaren ’80

Om te beginnen hebben de Neue Klasse-modellen een opvallend herkenbare en tegelijkertijd nieuwe stijl. “Het productiemodel van de iX3 wijkt gelukkig weinig af van de laatste conceptversie. Als je voor de auto staat en je ogen een beetje dichtknijpt, zie je de felverlichte nieren van de BMW-modellen uit de jaren ’80. Dat zal veel BMW-fans verheugen. Aan de andere kant is het uiterlijk hypermodern, clean en minimalistisch met opvallende lichtelementen en strakke lijnen.”

Spectaculair ander interieur

“Het interieur is spectaculair en opvallend anders”, vertelt Anne. “Zoals een multifunctioneel stuurwiel met toegang tot alle iDrive-technologie onder je duim in plaats van op de middenconsole. Een groot trapeziumvormig scherm dat je zelf kunt inrichten. En over de hele breedte van de auto een display, weggewerkt onder de voorruit, zodat je eigenlijk onder de motorkap kijkt en daar alle relevante informatie over je rit overzichtelijk in beeld hebt.”

Efficiency

“De efficiency van de nieuwe iX3 vormt een nieuwe maatstaf. Heel bijzonder is dat 98 procent van de remenergie wordt teruggevoerd de batterij in. Dat is een van de belangrijke technische vernieuwingen die bijdraagt aan een laag stroomverbruik van de iX3. Ik vind die efficiency bij elektrische auto’s veelal onderbelicht. Discussies gaan vaak over range en laadsnelheid, maar je wil toch vooral met zo weinig mogelijk kWh per kilometer van A naar B? Laden is ten slotte niet bepaald gratis.”

BMW NextGen Flex: nu alvast een elektrische BMW, straks de iX3

De belangstelling voor de nieuwe iX3 is enorm. De levering gaat van start in het voorjaar van 2026 en de productie in de nieuwe fabriek wordt door het jaar heen verder opgevoerd. Als speciaal lease-overbruggingsaanbod is het mogelijk om nu alvast in te stappen in een BMW uit voorraad zoals de iX1, i4, i5, X1 xDrive25e en xDrive30e, 330e en 530e, om over vierentwintig maanden over te stappen naar een nieuwe iX3.

805 kilometer op één acculading

Anne vervolgt: “In deze nieuwe generatie elektrische modellen zijn allerlei innovatieve technologieën geïntegreerd in de elektrische aandrijflijn, waardoor de iX3 maar liefst dertig procent efficiënter rijdt dan de huidige generatie, die ook al een goede prestatie levert. De iX3 heeft dan ook een actieradius van 805 kilometer (WLTP). Dat is een geweldige score voor een ruime familie SUV, want die komt neer op slechts 15,1 kWh per honderd kilometer.”

Nog directere controle

“Waar ik me het meest op verheug, is het rijden met dit nieuwe model. BMW staat natuurlijk al meer dan honderd jaar bovenal voor Freude am Fahren. Onze heritage op dat gebied vind je terug in onze nieuwe modellen. Maar liefst vier superbreinen, met tien keer snellere rekencapaciteit, vormen samen het kloppende technologische hart van de auto. De meest aansprekende supercomputer van de vier noemen wij liefkozend The Heart of Joy. Die stuurt de elektrische aandrijving, besturing, remmen en het onderstel van de auto aan. Daarmee bewerkstelligen wij dat je als berijder een nog directere controle hebt, je voelt je als het ware één met de auto. Zo bereiken we een heel mooie balans tussen comfort en sportiviteit.”

Enorme reactiesnelheid

“Waar rijplezier voorheen gepaard ging met schakelen en ronkende motoren, zit het in de toekomst vooral dus in het je één voelen met de auto”, meent Anne. “Door de enorme reactiesnelheid en directe acceleratie –  de nieuwe iX3 heeft een koppel van 515 Nm –  zit er vrijwel geen vertraging tussen jouw beslissing en de beweging van de auto. Op het moment dat je iets bedenkt, ga je al. Dát is het nieuwe rijplezier.”

Duurzaam en circulair

“Onze klanten mogen erop rekenen dat de Neue Klasse-modellen uiteraard de absolute benchmark zijn als het gaat om duurzaamheid. Door de hele keten worden telkens de duurzaamste keuzes gemaakt. Zo wordt het model geproduceerd in de gloednieuwe en nagenoeg emissieloze BMW-fabriek in het Hongaarse Debrecen, één van de modernste fabrieken ter wereld die uitsluitend draait op duurzaam opgewekte energie uit zon en aardwarmte. Ook is BMW aanjager van circulariteit binnen de automotive sector en bestaat de nieuwe iX3 voor een groot deel uit gerecyclede materialen.”

Op eenzame hoogte

“Kortom”, besluit Anne, “de nieuwe iX3 rijdt verder, gaat heel zuinig om met stroom, heeft een modern uiterlijk en biedt meer rijplezier dan ooit. Er is enorm veel keuze aan elektrische auto’s op de markt. Maar ik durf gerust te zeggen: dit model steekt daar op alle fronten bovenuit en staat op eenzame hoogte. Ik ben héél nieuwsgierig naar dit nieuwe tijdperk in elektromobiliteit en de nieuwe BMW-modellen die daaruit voort gaan komen.

De Neue Klasse van BMW

De nieuwe iX3 is het eerste Neue Klasse-model en revolutionair: meer bereik, sneller laden en een geweldige efficiency waardoor je met een lading nóg verder komt. De nieuwe iX3 komt alleen als elektrisch model op de markt, want nog vorig jaar werd de variant met verbrandingsmotor gepresenteerd.

Alle Neue Klasse-modellen zijn in de basis elektrisch. De volgende modellen – de 3 Serie, X5 en 7 Serie – zullen echter wel met meerdere aandrijflijnen beschikbaar zijn, waaronder elektrisch, PHEV, diesel, benzine en wellicht waterstof (BMW X5).  

Ontdek meer

Meer van BMW

alt
Ontdek alle trends in elektrisch rijden anno nu
alt
Wie slim is, kiest nu voor elektrisch rijden
alt
Gemaakt voor rijplezier
BMW

Al sinds 1916 maakt BMW rijden geweldig. Rijplezier staat bij BMW voorop in combinatie met premium kwaliteit en sportieve rijprestaties. Het succes van BMW is altijd gebaseerd geweest op langetermijndenken en verantwoord handelen. Van de toeleveringsketen, via de productie tot het einde van de gebruiksfase van alle producten. 

Ontdek hier alles over BMW