• Advertentie •
Deze advertentie is gemaakt voor de adverteerder, die de inhoud heeft goedgekeurd. De inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van NRC.

‘Als je als ondernemer groeit, groeien ook de risico’s’

Han Thoma • Nov. 13, 2025 • Leestijd 5 minuten
Illustratie: Chanelle Nibbelink @ Shop Around
Als ondernemer wil je het liefst volledig opgaan in je bedrijf. Maar waar mensen en organisaties samenwerken, kunnen ook conflicten ontstaan. Debby Wagendorp en Chris van den Heuvel verhuren met ZZIIN unieke locaties voor werk, vergaderingen en evenementen. Hun bedrijf groeide razendsnel, maar kreeg ook te maken met stevige juridische conflicten. “Er zijn momenten geweest dat ik dacht: ik stop er helemaal mee.”

Debby Wagendorp werkte jarenlang voor grote organisaties als NS, ProRail en diverse ministeries, waar ze IT- en financeteams aanstuurde. “Wat me opviel, was dat we vaak op plekken werkten die niet prettig waren: weinig daglicht, slechte voeding, geen buitenruimte. Het ziekteverzuim was steevast schrikbarend hoog. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als je mensen laat werken in een fijne omgeving, met goede voorwaarden en meer verantwoordelijkheid.”

‘Nederland krijgt steeds meer een claimcultuur’

Brian Gal is verzekeringsspecialist bij Laurus Verzekeringen. Samen met oud-collega Alex Brandenburg richtte hij 1,5 jaar geleden Laurus Verzekeringen op. Ze onderscheiden zich door hun persoonlijke aandacht, flexibiliteit, én een specialisatie in de technologiesector. Brian ziet de rechtsbijstandsverzekering als essentiële rugdekking voor startende en kleine tot middelgrote ondernemers.

Hoe bepaal je of een ondernemer een rechtsbijstandverzekering nodig heeft? “Ik begin altijd met een uitgebreide inventarisatie: wat doet het bedrijf, voor wie werken ze, hebben ze personeel, welke contracten lopen er? Zodra je personeel hebt, is rechtsbijstand eigenlijk al relevant. Onze klanten zitten vooral in de technologiesector: laboratorium- en medische technologie, IT, en industriële elektronica en automatisering. Hun toeleveranciers, maar ook klanten zoals ziekenhuizen, werken met strenge voorwaarden. Een rechtsbijstandverzekering wordt vaak verward met een aansprakelijkheidsverzekering. Met een aansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd tegen schade die de ondernemer of een medewerker veroorzaakt aan personen of spullen van anderen. Een zakelijke rechtsbijstandverzekering is juist bedoeld voor situaties waarin een ander jou schade toebrengt en je juridische hulp nodig hebt. Het is zaak om beide verzekeringen goed op orde te hebben. Zeker als starter kun je risico’s slecht overzien en heb je weinig vet op de botten.”

Kun je een voorbeeld geven waarbij zo’n verzekering veel waarde had? “Ja, vooral bij incasso’s. Bedrijven sturen wel een herinnering, maar vergeten bijvoorbeeld een formele aanmaning. Zodra er een brief van een jurist komt, wordt er ineens wél betaald. Ook bij personeelsconflicten wordt de verzekering vaak ingezet. Dan is het heel fijn dat er iemand meekijkt voordat de boel escaleert. We zien in Nederland steeds meer een claimcultuur ontstaan, waardoor ondernemers en klanten sneller verhaal gaan halen.”

Wat zeg je tegen ondernemers die het te duur vinden? “Google het uurtarief van een advocaat maar eens. Doe dat maal 10 à 15 uur, dan vallen die kosten voor een rechtsbijstandverzekering echt wel mee. Bovendien laten we zo’n verzekering altijd zo goed mogelijk aansluiten bij de ondernemer. Dat maatwerk voorkomt dat je onnodig veel betaalt voor risico’s die niet op jouw situatie van toepassing zijn.”

Heb je tot slot nog een tip voor ondernemers? “Ja, door je rechtsbijstand preventief in te zetten, voorkom je dat een conflict blijft smeulen en later oplaait. Dat is die mail in je inbox die je blijft negeren. Je tussenpersoon kan alvast een eerste inventarisatie doen, waarna je met een jurist van de verzekeraar meteen concrete stappen bespreekt om snel een streep onder een conflict te kunnen zetten.”

“Tip twee: check regelmatig de contracten die je bent aangegaan. Je eigen leveringsvoorwaarden moeten op orde zijn, daar kan je rechtsbijstandsverzekering bij helpen. Maar controleer ook de voorwaarden van jouw leveranciers, zeker als dat buitenlandse partijen zijn. Kan je bijvoorbeeld een defect product wel direct claimen of is regres wellicht uitgesloten? Doe die check, want daarmee voorkom je veel ellende.”

Feel Good Places

Dat idee groeide in 2019 uit tot ZZIIN, een bedrijf dat op A-locaties werk- en vergaderruimtes verhuurt waar welzijn, duurzaamheid en plezier centraal staan: Feel Good Places. De eerste locaties openden in Den Haag en Breda: oases van rust midden in de stad. Debby vindt unieke panden die vaak leeg staan, zoals het Stadspaleis in Den Haag. Kort daarna slaat corona hard toe, maar dankzij goede afspraken met verhuurders overleeft ZZIIN drie lockdowns.

Geld is geen drijfveer

Daarna volgt een stormachtige groei: in zes jaar van zes naar ruim honderd locaties. Haar man Chris van den Heuvel sluit zich aan als partner. Inmiddels is ZZIIN uitgegroeid tot een beweging met een sterke focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Debby: “Geld is nooit onze drijfveer geweest; duurzaamheid en sociaal ondernemen juist wel. Wat we verdienen, investeren we in projecten waarin we geloven.” Zo investeren ze in een fabriek op Curaçao die afbreekbaar plastic maakt en willen ze tienerfeesten organiseren met Nederlandse gemeentes om sociale armoede tegen te gaan.

Club Omen

In hun snelle groei, verkijken ze zich soms op de juridische risico’s. Een conflict dat nog steeds sleept draait om Club Omen, een 132 meter hoge wolkenkrabber in Den Haag, met op de bovenste etages een restaurant en club. Debby en Chris zijn op slag verliefd en zien de potentie van het opvallende pand.

Chris: “Er waren lekkages, maar we kregen de toezegging dat die zouden worden opgelost.” Kort voor het tekenen, stelt de verhuurder een indeplaatsstelling voor. Chris: “Dat betekent dat we het huurcontract met alle voorwaarden overnemen van de vorige eigenaar. Die bleek echter ook al een rechtszaak te hebben lopen over dezelfde lekkages. De verhuurder beweert dat onze zaak over nieuwe lekkages gaat, waarover geen afspraken zijn gemaakt. Maar het is allemaal doorgestoken kaart.”

Tonnen advocaatkosten

De rechtszaak loopt inmiddels twee jaar met tonnen aan advocaatkosten. Debby: “We betalen iedere maand 25.000 euro huur, terwijl we de locatie niet kunnen verhuren. Er zijn momenten geweest dat ik dacht: ik stop er helemaal mee. Maar ook dit hoort bij ondernemen. We gaan door met procederen, omdat we een signaal willen afgeven en willen voorkomen dat andere ondernemers slachtoffer worden van deze praktijken.” Chris: “Ik denk dat als we het contract vooraf nog beter hadden laten doorlichten door een juridisch expert, dan had dat wel gescheeld in de procedure.”

Ruzies en diefstallen

De spanningen werken ook door in het team. “Door de lekkages moesten we personeel elders inzetten. De negatieve sfeer sloeg over en leidde tot ruzies, diefstallen en ziekmeldingen”, vertelt Debby. “Door dit soort ervaringen weten we hoe belangrijk het is om arbeidscontracten periodiek te laten reviewen. En voor hogere functies screenen we kandidaten voortaan beter.”

Lessons learned

Terugkijkend op de afgelopen twee jaar hebben Debby en Chris het nodige geleerd. Debby: “Ik had graag een adviseur gehad die tijdig signaleert welke juridische risico’s je loopt als groeiende onderneming.”

Chris beaamt: “Als je groeit, groeien ook de risico’s. Ook merk ik dat veel ondernemers pas een rechtsbijstandsverzekering afsluiten als het al is misgegaan. Veel beter is om die preventief in te zetten. Want als startende ondernemer krijg je al vrij snel te maken met grote organisaties die veel juridische slagkracht hebben; zonder goede verzekering of reserves ben je bij een stevig conflict snel gezien.”

Je staat er niet alleen voor

Een conflict met een klant, leverancier of werknemer kan je wereld plotseling op zijn kop zetten. Maar veel conflicten zijn te voorkomen. Door bijvoorbeeld afspraken met derden goed vast te leggen. Zodat de regels duidelijk zijn. En kom je dan toch in een conflict terecht, dan sta je juridisch sterker. Met ARAG heb je toegang tot direct betrouwbaar juridisch advies van iemand die jouw wereld begrijpt. Zo krijg je de controle weer terug.

ARAG Recht voor Ondernemers is een eigentijdse rechtsbijstandverzekering, speciaal afgestemd op de behoeften van zzp’ers en het mkb. Gericht op het voorkomen én oplossen van juridische problemen. Zodat jij je kunt blijven richten op ondernemen.

Met de keuze uit twee pakketten, bepaal je zelf hoe uitgebreid je verzekerd wilt zijn:

  • Compact: essentiële juridische bescherming voor de dagelijkse praktijk
  • Premium: uitgebreide dekking, flexibel samen te stellen met o.a. een ruim dekkingsgebied, hoge limieten en de preventieve Service Plus-module inclusief de contractcheck.

Met Service Plus

Snel, persoonlijk en toepasbaar. Inclusief toegang tot juridische documenten, op maat samen te stellen voor jouw onderneming en advies vóórdat er een conflict ontstaat. Je kunt sparren met gespecialiseerde juristen, tot 6 uur per jaar, over de vastlegging van de afspraken met wie je samen werkt.

Laat juridische onzekerheid jouw groei niet remmen.

Vraag jouw adviseur naar de mogelijkheden of kijk op ARAG.nl.

Meer van Arag

alt
Vijf juridische risico’s waar je als ondernemer beter op voorbereid kunt zijn
alt
‘Veel fouten zijn terug te voeren op onervarenheid’
alt
'Zorgeloos ondernemen begint met goede juridische ondersteuning'
Arag

ARAG is een onafhankelijke juridische probleemoplosser. Wij maken het recht toegankelijk en betaalbaar voor iedereen. Onze ambitie is om de beste juridische probleemoplosser van Nederland te zijn. Klanttevredenheid en kwaliteit van dienstverlening zijn hierbij onze uitgangspunten.