• Advertentie •

'Zorgeloos ondernemen begint met goede juridische ondersteuning'

Han Thoma • Sep. 11, 2025 • Leestijd 3 minuten
Illustratie: Chanelle Nibbelink @ Shop Around
Als ondernemer ben je het liefst fulltime met je bedrijf bezig. Maar waar je zaken doet met mensen en bedrijven, kunnen ook conflicten ontstaan. Wanneer deze van juridische aard zijn, zou dat kunnen leiden tot kosten en zorgen, of zelfs tot het verlies van klanten of medewerkers. Met de juiste juridische ondersteuning kun je volgens Esther Jelsma van ARAG conflicten goed oplossen en vaak zelfs voorkomen.

Je bedrijf loopt lekker, je werkt met een fijn team voor klanten die blij zijn met wat je levert. Een zakelijk conflict lijkt ver weg… tot het je overkomt. Een ontevreden klant weigert te betalen. Je trouwste medewerker stapt over naar de concurrent. De gemeente steekt een stokje voor jouw uitbreidingsplannen.

Met jaarlijks zo’n 120.000 hulpvragen, weet ARAG dat ondernemen niet zonder risico is. Commercieel directeur Esther Jelsma: “Uiteraard, hoe groter het bedrijf, des te meer interacties en kansen op conflicten er zijn met klanten, personeel, of leveranciers.  Toch zijn de persoonlijke en financiële gevolgen voor zzp’ers en kleinere mkb’ers vaak ingrijpender dan voor grote ondernemingen, die vaak grotere reserves en eigen bedrijfsjuristen hebben.”

Breng je rechten en plichten in kaart

Uit onderzoek blijkt dat slechts een op de vijf ondernemers een rechtsbijstandverzekering afsluit. Een belangrijke reden hiervoor is dat verzekeringsadviseurs eerder de potentiële materiële schades in kaart brengen, dan op juridische risico’s wijzen. “Dat is jammer”, stelt Jelsma. “Een goede rechtsbijstandverzekering draagt namelijk bij aan preventie van risico’s. Van de meeste schadeverzekeringen heb je pas profijt als er al iets fout is gegaan, terwijl een rechtsbijstandverzekering al ondersteuning biedt voordat een juridische discussie escaleert. Als ondernemer wil je graag een goede relatie houden met je werknemer, klant of leverancier. Daarom zou elke ondernemer goed moeten nadenken over de verplichtingen die ze aangaan, en de rechten die ze zelf hebben. Een adviseur kan daar ook goed bij helpen.”

Leg afspraken duidelijk vast

Veel conflicten kunnen volgens Jelsma worden voorkomen door vooraf duidelijke afspraken te maken en die goed vast te leggen. “Daarvoor bieden we klanten een aantal praktische hulpmiddelen. Zoals de Zakelijke Documenten Service. Daarmee kun je als ondernemer binnen enkele minuten juridische documenten op maat maken. Denk aan algemene voorwaarden, leveringsvoorwaarden, of een arbeidsovereenkomst. De documenten zijn opgesteld door topspecialisten en altijd up-to-date. In ons nieuwe product bieden we zelfs een preventieve module aan, die toegang biedt tot deze Documenten Service én waarbij onze juristen je bovendien graag helpen met specifieke vragen over voorwaarden, al voordat er sprake van een conflict is.”

Conflicten in de kiem smoren

Ondanks alle duidelijkheid vooraf, kan er altijd toch een conflict ontstaan. Hoe voorkom je dat een beginnend vuurtje uitgroeit tot een uitslaande brand? “Eén telefoontje kan vaak al veel narigheid voorkomen”, vertelt Jelsma. “Onze klanten kunnen altijd bij onze Ondernemersdesk terecht om met een van onze 550 gespecialiseerde juristen te sparren. Zo’n specialist heeft jouw specifieke zaak al veel vaker aan de hand gehad en tot een goed einde gebracht. Onze juristen en advocaten hebben zich gespecialiseerd op één rechtsgebied en hebben daardoor veel ervaring en actuele kennis in uiteenlopende disciplines, zoals arbeidsrecht, huurrecht, en contractrecht. Met hun juridische inzichten en praktische tips kun je zelf veel conflicten zonder hoge kosten in de kiem smoren.”

Zorgeloos ondernemen

Ontstaat er ondanks alle inspanningen alsnog een conflict, dan zorgen de juristen van ARAG voor een goede oplossing. Jelsma: “Je krijgt een jurist of advocaat die het beste bij jouw zaak past, die jou persoonlijk adviseert en rechtstreeks bereikbaar is. Door hun ervaring met ondernemers, snappen ze precies welke belangen er spelen. Dat je een conflict ook kunt winnen met behoud van de klant en een prettige relatie. Het uitgangspunt is altijd om ervoor te zorgen dat je ook na een conflict nog met elkaar verder kunt. Zo dragen we bij aan de continuïteit van je bedrijfsvoering. Want goed risicomanagement betekent dat jij zorgeloos kunt ondernemen.”

Je staat er niet alleen voor

Een conflict met een klant, leverancier of werknemer kan je wereld plotseling op zijn kop zetten. Maar veel conflicten zijn te voorkomen. Door bijvoorbeeld afspraken met derden goed vast te leggen. Zodat de regels duidelijk zijn. En kom je dan toch in een conflict terecht, dan sta je juridisch sterker. Met ARAG heb je toegang tot direct betrouwbaar juridisch advies van iemand die jouw wereld begrijpt. Zo krijg je de controle weer terug.

ARAG Recht voor Ondernemers is een eigentijdse rechtsbijstandverzekering, speciaal afgestemd op de behoeften van zzp’ers en het mkb. Gericht op het voorkomen én oplossen van juridische problemen. Zodat jij je kunt blijven richten op ondernemen.

Met de keuze uit twee pakketten, bepaal je zelf hoe uitgebreid je verzekerd wilt zijn:

  • Compact: essentiële juridische bescherming voor de dagelijkse praktijk
  • Premium: uitgebreide dekking, flexibel samen te stellen met o.a. een ruim dekkingsgebied, hoge limieten en de preventieve Service Plus-module inclusief de contractcheck.

Met Service Plus

Snel, persoonlijk en toepasbaar. Inclusief toegang tot juridische documenten, op maat samen te stellen voor jouw onderneming en advies vóórdat er een conflict ontstaat. Je kunt sparren met gespecialiseerde juristen, tot 6 uur per jaar, over de vastlegging van de afspraken met wie je samen werkt.

Laat juridische onzekerheid jouw groei niet remmen.

Vraag jouw adviseur naar de mogelijkheden of kijk op ARAG.nl.


Arag

ARAG is een onafhankelijke juridische probleemoplosser. Wij maken het recht toegankelijk en betaalbaar voor iedereen. Onze ambitie is om de beste juridische probleemoplosser van Nederland te zijn. Klanttevredenheid en kwaliteit van dienstverlening zijn hierbij onze uitgangspunten.