Vijf juridische risico’s waar je als ondernemer beter op voorbereid kunt zijn
1. Contractenrecht: de basis van elke samenwerking
Een onderneming draait op afspraken. Maar slecht geformuleerde contracten zijn een van de grootste oorzaken van conflicten.
Dit kun je zelf doen:
- Zorg dat elk project, groot of klein, een schriftelijke overeenkomst heeft.
- Leg verwachtingen zo concreet mogelijk vast: levertijden, kwaliteit, verantwoordelijkheden, betalingsschema’s.
- Laat belangrijke contracten juridisch checken voordat je tekent. Kleine aanpassingen kunnen veel risico wegnemen.
- Geef aan dat je algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Zo helpt een rechtsbijstandsverzekering
Bij geschillen krijg je direct helder advies en juridische bijstand om je positie te versterken en escalatie te voorkomen. Met de Zakelijke Documenten Service maak je zelf eenvoudig en snel juridische documenten op maat. Daarnaast helpt ARAG bij het opstellen, beoordelen en handhaven van contracten (Module Service Plus).
‘Wacht niet tot het te laat is’
Thomas Bläcker richtte twee jaar geleden Van Bläcker Hypotheken & Verzekeringen op. Recent is daar ook het nieuwe label Risicoach® aan toegevoegd, helemaal gericht op de ondernemer. In plaats van het in de markt nog gebruikelijke provisiemodel hanteert hij abonnementen op maat, afgestemd op de specifieke wensen van de klant. Thomas ziet bij ondernemers steeds meer vraag naar een goede rechtsbijstandsverzekering. ‘De bereidheid om juridische stappen te nemen, stijgt’.
Welke misverstanden kom je veel tegen over deze verzekering? “Veel ondernemers denken dat een rechtsbijstandsverzekering alleen handig is voor hele grote zaken. Maar de meeste problemen beginnen klein. En juist dan kun je al veel baat hebben bij zo’n verzekering. Vaak denken ondernemers ook dat ze problemen wel zelf kunnen oplossen. Dat zit natuurlijk in de aard van de ondernemer, die zien juist mogelijkheden. Maar als je bij een arbeidsconflict of contractgeschil in het begin een verkeerde stap zet, dan kan dat later enorm tegen je gaan werken. Het is ook lastig voor de meeste ondernemers om dit soort risico’s goed in te schatten, totdat je ermee te maken hebt gehad. Ze stellen zo’n verzekering vaak te lang uit en dat is gewoon zonde.”
Krijgen ondernemers meer aandacht voor de rechtsbijstandverzekering? “Zeker. Tussen de 40 en 50% van onze klanten heeft inmiddels een zakelijke rechtsbijstandsverzekering, dus dat is fors hoger dan het landelijk gemiddelde van 20%. We besteden er veel aandacht aan, en bieden de verzekering aan als onderdeel van een compleet pakket, dat we samen met de ondernemer op maat samenstellen. Welke risico’s loop je, waar lig je wakker van? Bedrijven merken ook dat werknemers, leveranciers en andere partijen met wie ze samenwerken, steeds eerder bereid zijn om juridische stappen te nemen in plaats van in gesprek te gaan. Daardoor sta je sneller tegenover elkaar. Veel ondernemers krijgen vroeg of laat met een conflict te maken. Als het ze een keer is overkomen, sluiten ze vaak alsnog een rechtsbijstandsverzekering af.”
Wat maken jullie klanten mee? “Een ondernemer met zo’n 35 man personeel had een medewerker die zich al langere tijd misdroeg en zich vervolgens ziek meldde. Naast het gebruikelijke traject met de Arbodienst, besloot de ondernemer ook juridisch advies in te winnen, omdat het vermoeden bestond dat er sprake was van iets anders dan ziekte. Uiteindelijk was één brief naar de werknemer vanuit de rechtsbijstandsverzekeraar voldoende om het conflict op te lossen. Een andere klant met een schoonmaakbedrijf kreeg te maken met een leveranciersconflict. Een schoonmaakmiddel veroorzaakte schade bij een klant, maar de leverancier erkende geen schuld. ‘We zien de brief van de advocaat wel tegemoet’ was de toon. Ook daar is de rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld, waarna de juristen van beide partijen vrij snel tot een oplossing zijn gekomen en werd een dure rechtsgang voorkomen.”
Heb je tot slot nog een tip voor ondernemers? “Wacht niet tot het te laat is. Ga op tijd met je verzekeringsadviseur in gesprek over een rechtsbijstandsverzekering die bij jou past. En zie een rechtsbijstandsverzekering niet als een kostenpost, maar als tijdwinst. Dankzij goede juridische ondersteuning kun jij je tijd zorgeloos aan je bedrijf en je klanten besteden. Je moet als ondernemer al genoeg ballen in de lucht houden.”
2. Arbeidsrecht: tevreden personeel dankzij heldere afspraken
Of je nu één medewerker hebt of honderden: arbeidsrecht is complex en continu in beweging. Met duidelijke afspraken die je goed vastlegt voorkom je veel geschillen.
Dit kun je zelf doen:
- Werk met duidelijke functieprofielen en documenteer al je personeelsgesprekken.
- Laat een ontslagbrief vooraf controleren door een deskundige jurist.
- Check als je een proeftijd afspreekt of deze aan alle wettelijke regels voldoet, anders is deze ongeldig.
- Gebruik je standaardteksten voor je arbeidscontracten? Controleer die dan minimaal jaarlijks op de actualiteit van het arbeidsrecht; regels veranderen sneller dan je denkt.
- Deel een ontslag op staande voet direct schriftelijk aan de medewerker mee, inclusief de reden van ontslag. Is er sprake van opzet of schuld, dan kun je een schadevergoeding eisen van je werknemer.
Zo helpt een rechtsbijstandsverzekering
Bij werving, verzuim, contracten en (dreigende) ontslagen. Door het vroegtijdig inschakelen van een jurist van ARAG voorkom je dat je onbewust fouten maakt die kunnen leiden tot claims of langdurige procedures.
3. Huur- en vastgoedrecht: zeker zijn van je bedrijfslocatie
Een zakelijk pand huren of verhuren brengt rechten en plichten met zich mee. Bij problemen kan het snel financieel pijn doen.
Dit kun je zelf doen:
- Controleer vóór je tekent of de bestemming van het pand past bij je activiteiten.
- Meld gebreken direct en schriftelijk.
- Vermijd mondelinge afspraken met verhuurder of huurder: leg alles vast.
- Gaat het niet goed met je bedrijf en wil je van een hoge huurlast afkomen? Praat met de verhuurder, zoek zelf een nieuwe huurder voor het pand, of probeer het huurcontract over te dragen aan de nieuwe eigenaar.
Zo helpt een rechtsbijstandsverzekering
Bij huurconflicten, gebreken aan het pand, servicekosten, opzeggingen en indeplaatsstellingen. ARAG helpt bij bemiddeling en procedeert wanneer nodig.
4. Incasso- en betalingsgeschillen: grip op je cashflow
Niet-betalende klanten zijn een nachtmerrie voor elke ondernemer. Vaak kost het veel tijd om geld te innen – als je al je geld krijgt.
Dit kun je zelf doen:
- Zorg ervoor dat je contracten duidelijke betalingsvoorwaarden bevatten, inclusief verschuldigdheid van wettelijke rente en incassokosten (boetes) voor te late betalingen en juridische stappen bij niet-nakoming.
- Factureer snel; hoe later een factuur, hoe hoger het risico op gedoe.
- Betaalt je klant niet? Stuur een brief met daarin een betalingstermijn van 14 dagen ingaande de dag na ontvangst van de brief, en vergeet niet te vermelden hoeveel incassokosten erbij komen als er niet wordt betaald.
Zo helpt een rechtsbijstandsverzekering
ARAG biedt snelle hulp en begrijpt het belang van het behouden van een goede klantrelatie: van minnelijke incasso tot juridisch afdwingen van betaling. Dankzij ervaring in uiteenlopende sectoren weet ARAG precies welke route het meest effectief is.
5. Bestuursrecht: goed voorbereid op de regels van de overheid
Ons land kent veel regelingen, subsidies en verplichtingen. Een misinterpretatie of administratieve fout kan leiden tot boetes of lange procedures.
Dit kun je zelf doen:
- Controleer regelmatig of je voldoet aan alle vergunningseisen en sectorregels.
- Bewaar correspondentie met overheidsinstanties overzichtelijk en volledig.
- Maak bezwaar binnen de gestelde termijnen: die zijn vaak kort.
Zo helpt een rechtsbijstandsverzekering
ARAG helpt bij geschillen met gemeenten, toezichthouders, uitvoeringsinstanties en andere overheden. Ook bij bezwaarprocedures kun je rekenen op deskundige ondersteuning.
Je staat er niet alleen voor
Een conflict met een klant, leverancier of werknemer kan je wereld plotseling op zijn kop zetten. Maar veel conflicten zijn te voorkomen. Door bijvoorbeeld afspraken met derden goed vast te leggen. Zodat de regels duidelijk zijn. En kom je dan toch in een conflict terecht, dan sta je juridisch sterker. Met ARAG heb je toegang tot direct betrouwbaar juridisch advies van iemand die jouw wereld begrijpt. Zo krijg je de controle weer terug.
ARAG Recht voor Ondernemers is een eigentijdse rechtsbijstandverzekering, speciaal afgestemd op de behoeften van zzp’ers en het mkb. Gericht op het voorkomen én oplossen van juridische problemen. Zodat jij je kunt blijven richten op ondernemen.
Met de keuze uit twee pakketten, bepaal je zelf hoe uitgebreid je verzekerd wilt zijn:
- Compact: essentiële juridische bescherming voor de dagelijkse praktijk
- Premium: uitgebreide dekking, flexibel samen te stellen met o.a. een ruim dekkingsgebied, hoge limieten en de preventieve Service Plus-module inclusief de contractcheck.
Met Service Plus
Snel, persoonlijk en toepasbaar. Inclusief toegang tot juridische documenten, op maat samen te stellen voor jouw onderneming en advies vóórdat er een conflict ontstaat. Je kunt sparren met gespecialiseerde juristen, tot 6 uur per jaar, over de vastlegging van de afspraken met wie je samen werkt.
Laat juridische onzekerheid jouw groei niet remmen.
Vraag jouw adviseur naar de mogelijkheden of kijk op ARAG.nl.