‘Veel fouten zijn terug te voeren op onervarenheid’


Wat begon als een idee voor zijn afstudeerscriptie, groeide al snel uit tot een serieuze start-up voor Bastiaan van Woerkom (naam gefingeerd). “Als vegetariër zocht ik een stijlvolle laptoptas in een vegan variant. Ik kon ze nergens vinden: echt mooie ontwerpen van goede kwaliteit. Daar zag ik een kans.” In de maanden daarna werkte hij het concept voor een vegan tassenmerk uit voor zijn scriptie. Hij slaagde met vlag en wimpel, en daar bleef het niet bij. “Het idee liet me niet meer los. Ik dacht: misschien moet ik de sprong wagen en mijn tassenlabel een kans geven.”
‘Weinig ondernemers weten welke risico’s ze lopen’
Onder de naam Juffrouw Polis adviseert Ilse Bosland sinds 2019 ondernemers en particulieren over verzekeringen. Met haar heldere, no-nonsens adviezen en opvallende video’s, online content en zelfs een eigen radioprogramma, maakt Ilse verzekeringen voor iedereen begrijpelijk en interessant. Ze merkt dat de rechtsbijstandsverzekering nog te weinig bij ondernemers op de radar staat.
Voor welke bedrijven is een rechtsbijstandverzekering vooral interessant? “De zzp’er in het algemeen is vrij kwetsbaar natuurlijk, net als veel mkb’ers. De kleine ondernemer heeft niet zoveel spek op de botten. Dus mocht er iets voorvallen, je krijgt een factuur niet betaald, of er ontstaat een conflict met een leverancier, dan ben je gelijk echt heel veel geld kwijt. Zo krijgen vrijwel alle ondernemers een keer te maken met klanten die niet betalen. Over het algemeen weten weinig ondernemers precies welke risico's ze lopen. Als adviseur neem ik de tijd om daar samen goed naar te kijken en te filteren welke risico’s belangrijk zijn om je tegen te verzekeren.”
Welke misverstanden kom je veel tegen? “Dat ze toch al een aansprakelijkheidsverzekering hebben, of dat ze privé al een rechtsbijstandsverzekering hebben. In beide gevallen heb je daar met zakelijke geschillen helaas niets aan. Of ik hoor dat ze nog wel een advocaat kennen. Maar ze vergeten dat die uurtarieven niet mals zijn, waardoor kosten alsnog snel de pan uitrijzen. Bovendien moet die advocaat dan ook net verstand hebben van jouw case. Ik weet van ARAG dat ze juristen in huis hebben voor de verschillende soorten recht.”
Waarom is een rechtsbijstandsverzekering belangrijker geworden? “Ik denk omdat de samenleving veel juridischer is worden. We zijn ons veel meer bewust van onze rechten. Bedrijven proberen zich zoveel mogelijk in te dekken om niet aansprakelijk te worden gesteld. Tegelijkertijd zijn klanten veel mondiger geworden en bewandelen ze ook sneller de juridische weg om hun gelijk te halen. Daarmee neemt het risico op conflicten ook toe.”
Heb je tot slot nog een tip voor ondernemers? “Ja! Leg afspraken die je maakt met derden, zoals personeel, de verhuurder van je bedrijfspand of leveranciers, goed vast. Laat deze overeenkomsten eventueel checken door een juridisch expert. Veel wordt tegenwoordig van AI afgeplukt. Maar hoe weet jij zeker dat je daarmee alles goed hebt afgedekt? ARAG heeft een handige service waarmee je je eigen overeenkomsten of voorwaarden op maat kan opstellen. Dan weet je zeker dat ze goed zijn én sta je veel sterker dan met zo’n knip-en-plak versie. En werk je al met voorwaarden, van je zelf, of van de partij waarmee je zakendoet, en twijfel je of ze goed zijn? Dan kan je die voorwaarden ook door een specialist laten controleren.”
Succesvolle crowdfunding
Dus richtte Bastiaan in 2018 zijn bv op: een feestelijk en spannend moment. “Er komt meteen veel op je af als start-up ondernemer, en ik had geen kennis of netwerk in de tassenwereld. Daarom zocht ik samenwerking met een bureau dat de branche wel kent. Zij brachten me in contact met een producent die ook kleinere oplages maakt. Vervolgens moest ik natuurlijk geld inzamelen om te kunnen starten.” Via crowdfunding wist Bastiaan het benodigde startkapitaal van 75.000 euro op te halen. “Er was gelukkig genoeg belangstelling. Mensen leenden me een bedrag dat ik met rente én een tas zou terugbetalen.”
Slechte timing
Het bleek genoeg voor een eerste bestelling van 2.000 tassen. Bastiaan had de producent slechts één keer gezien, maar dat gaf hem genoeg vertrouwen om de opdracht te plaatsen. De levering viel precies samen met het uitbreken van de coronacrisis. “De timing kon niet slechter. Ik had me natuurlijk gericht op tassen die je vooral zakelijk gebruikt, maar iedereen ging massaal thuiswerken.”
Kwaliteitsproblemen
In eerste instantie wist Bastiaan nog aardig wat tassen te verkopen. Toch sloeg de blijdschap al snel om in frustratie, toen veel exemplaren werden teruggestuurd. “Destijds was er nog geen goed plantaardig alternatief, dus gebruikten we kunstleer. De kwaliteit liet sterk te wensen over. De stiksels lieten los of er ontstond schade aan het materiaal. Door die problemen kon ik niet meer volledig achter mijn eigen product staan. Vooral aan familie of vrienden vond ik het lastig om ze te verkopen.”
Fabrikant geeft niet thuis
Bastiaan legde zijn klachten over de kwaliteit neer bij de producent, die nauwelijks reageerde. “Ze trokken hun handen ervan af. Achteraf ben ik daar veel te bleu ingestapt, zonder contract waarin kwaliteitseisen of garanties stonden. De communicatie liep moeizaam en alleen via e-mail. Uiteindelijk boden ze een klein bedrag aan compensatie, dat ik nooit had moeten accepteren. Daarmee ben je meteen uitgespeeld. Maar ik had simpelweg niet de juridische kennis of de financiële kracht om mijn gelijk te halen.”
Financiële stress
Het hele avontuur had ook persoonlijk flinke impact. “Ik heb nog geluk gehad; het had net zo goed de andere kant op kunnen vallen en dan was ik failliet gegaan. Uiteindelijk is iedereen volgens herziene afspraken terugbetaald, maar die crowdfunding-lening hing lang boven mijn hoofd en zorgde voor veel stress. Door alle tegenslagen had ik niet meer de energie of middelen om door te gaan. Inmiddels werk ik alweer een tijd in loondienst, alhoewel het ondernemerschap blijft trekken.”
Risico’s door onervarenheid
Welke tips zou Bastiaan andere startende ondernemers meegeven? “Een goede voorbereiding is key. Veel fouten zijn terug te voeren op mijn onervarenheid: je kent risico’s simpelweg nog niet, of onderschat ze. Omdat samples kostbaar waren en ik de druk van concurrentie voelde, bracht ik de tassen te snel op de markt. Ook was ik te goed van vertrouwen richting de fabrikant, zonder iets contractueel vast te leggen. Ik denk dat je met een goede rechtsbijstandsverzekering sterker staat en veel narigheid kunt voorkomen.”
Je staat er niet alleen voor
Een conflict met een klant, leverancier of werknemer kan je wereld plotseling op zijn kop zetten. Maar veel conflicten zijn te voorkomen. Door bijvoorbeeld afspraken met derden goed vast te leggen. Zodat de regels duidelijk zijn. En kom je dan toch in een conflict terecht, dan sta je juridisch sterker. Met ARAG heb je toegang tot direct betrouwbaar juridisch advies van iemand die jouw wereld begrijpt. Zo krijg je de controle weer terug.
ARAG Recht voor Ondernemers is een eigentijdse rechtsbijstandverzekering, speciaal afgestemd op de behoeften van zzp’ers en het mkb. Gericht op het voorkomen én oplossen van juridische problemen. Zodat jij je kunt blijven richten op ondernemen.
Met de keuze uit twee pakketten, bepaal je zelf hoe uitgebreid je verzekerd wilt zijn:
- Compact: essentiële juridische bescherming voor de dagelijkse praktijk
- Premium: uitgebreide dekking, flexibel samen te stellen met o.a. een ruim dekkingsgebied, hoge limieten en de preventieve Service Plus-module inclusief de contractcheck.
Met Service Plus
Snel, persoonlijk en toepasbaar. Inclusief toegang tot juridische documenten, op maat samen te stellen voor jouw onderneming en advies vóórdat er een conflict ontstaat. Je kunt sparren met gespecialiseerde juristen, tot 6 uur per jaar, over de vastlegging van de afspraken met wie je samen werkt.
Laat juridische onzekerheid jouw groei niet remmen.
Vraag jouw adviseur naar de mogelijkheden of kijk op ARAG.nl.
Meer van Arag


ARAG is een onafhankelijke juridische probleemoplosser. Wij maken het recht toegankelijk en betaalbaar voor iedereen. Onze ambitie is om de beste juridische probleemoplosser van Nederland te zijn. Klanttevredenheid en kwaliteit van dienstverlening zijn hierbij onze uitgangspunten.