Een werkplek waar iedereen zich thuis voelt en verbonden met de organisatie. Die wil ISS Facility Services mogelijk maken, voor de eigen organisatie én voor klanten. Hoe maak je zo’n belofte waar? Edu Peek, algemeen directeur, en Gemmie Hermens, people & culture director, delen hun ervaringen.
ISS is toonaangevend op het gebied van workplace experience en facility management. Maar liefst 350.000 medewerkers over de hele wereld werken aan één doel: connecting people and places to make the world work better. “Wij verbinden mensen en werkplekken met elkaar om klanten beter te laten werken zodat zij een beter resultaat kunnen behalen. Met de dienst die zij verlenen, maken onze mensen daarin dagelijks het verschil”, zegt Edu Peek. “Zij zíj́n ons bedrijf.” De focus op mensen zie je terug in het people & culture (p&c) beleid van ISS. “Mensen staan centraal in onze organisatie”, zegt Gemmie Hermens. “Dat zeggen we niet alleen, we handelen er ook naar. We hebben een sterke cultuur waarin we iedereen meenemen. Een klein voorbeeld: alle ISS-medewerkers, van schoonmaker tot directeur, noemen we placemaker. We zijn namelijk allemaal gelijkwaardig en dragen allemaal bij aan onze purpose.”
Op de goede weg
Het p&c-beleid van ISS is in januari 2023 voor het tweede jaar op rij onderscheiden met de Top Employers-certificering. Dat werd uitgebreid gevierd met medewerkers. “We zijn er ook echt trots op”, zegt Hermens. “Het is een bevestiging op meerdere fronten. Voor ons als organisatie dat we op de goede weg zijn, voor onze medewerkers dat zij bij een goede werkgever werken en voor onze klanten dat ze een goede partner hebben gekozen. Tegelijkertijd zien we dat het een grote aantrekkingskracht heeft binnen onze werving. Mensen solliciteren niet alleen vanwege de functie maar ook vanwege het feit dat we Top Employer zijn. De certificering staat duidelijk hoog aangeschreven in de markt.”
Prestatieladder Socialer Ondernemen
Net als in 2022 scoorde ISS dit jaar heel goed op het gebied van diversiteit en inclusie. Er is binnen de organisatie veel aandacht voor diversiteit in generaties en in gender, met gemixte teams en een gelijke man/vrouwverdeling op directieniveau. Peek: “Een ander speerpunt is het bieden van kansen aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, van jongeren met een minder kansrijke achtergrond tot statushouders en mensen met een Wajong-uitkering. Dat betreft zo’n tien procent van onze placemakers en daarmee kunnen we al echt een verschil maken in levens.” Jongeren kunnen bijvoorbeeld via een hybride leerwerkervaringstraject een mbo-diploma halen. Op de werkvloer worden ze ondersteund door een van de honderdvijftig ISS-collega’s die hiervoor als coach is opgeleid. Na het behalen van hun diploma, kunnen ze bij ISS in dienst treden.
Dankzij dit initiatief en andere vooruitstrevende activiteiten op het gebied van diversiteit en inclusie wist ISS afgelopen december de hoogste trede op de Prestatieladder Socialer Ondernemen te behalen. Daarmee behoort de organisatie tot de tien procent best presterende bedrijven in Nederland op dit gebied. “Ook hier zijn we uiteraard trots op”, zegt Peek. “Voor onze klanten is dit ook zeer relevant: we helpen ze zo met het creëren van sociale waarde. ISS zet zich volledig in om ook bij onze klanten werkplekken te creëren die diversiteit bevorderen.”
Ergens thuis voelen
Zo komt ISS stap voor stap steeds dichter bij het doel om een company of belonging te zijn, een organisatie waarin alle medewerkers zich volledig geaccepteerd en thuis voelen. In de belofte die ISS aan medewerkers doet, is dat al te zien: a place to be you. “Die belofte is gebaseerd op drie pijlers”, licht Hermens toe. “De eerste is: wees wie je bent. Iedereen is gelijkwaardig en hoort erbij. De tweede is: wordt wie je wilt zijn. Je krijgt bij ons de mogelijkheden om je te ontwikkelen en door te groeien, binnen de Nederlandse organisatie maar ook internationaal.” Peek vult aan: “We hebben een hoog opleidingsbudget, zodat de placemakers van nu goed geoutilleerd naar hun werk gaan en in de toekomst door kunnen stromen. Maar het zit ook dieper in de organisatie verweven. Zo hebben wij bijvoorbeeld een barista gevraagd om ons te vertegenwoordigen op een prestigieus internationaal event. Daar vielen zijn gastgerichtheid en talenkennis zo op dat hij een Apple Award won, een prijs die ISS toekent aan mensen die uitzonderlijke prestaties leveren.”
De derde en laatste pijler is: wees onderdeel van een groter geheel. Hermens: “Met elkaar werken we aan de missie om onze klanten beter te laten werken. Tegelijkertijd nemen wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid door samen met onze partners een belangrijke bijdrage te leveren aan de samenleving, bijvoorbeeld door jongeren een kans te bieden om een opleiding te volgen of statushouders te helpen om een nieuwe toekomst op te bouwen. Je onderdeel daarvan voelen, verbindt en motiveert ook.”
Digitalisering
Juist motivatie en medewerker betrokkenheid zijn belangrijke zaken voor een werkgever van de toekomst. Peek: “De wereld verandert snel. We moeten wendbaar zijn om daarop in te kunnen spelen, bij onszelf én bij onze klanten.” De werkplek waarvoor ISS bij zoveel klanten zorgdraagt, is immers sinds de coronapandemie en de opkomst van hybride werken enorm veranderd. “De verdergaande digitalisering maakt het nog belangrijker om werkplekken zo in te richten dat mensen er graag komen en zich er thuis voelen”, zegt Hermens.
Tegelijkertijd biedt de digitalisering ISS kansen om hun placemakers beter te ondersteunen. Hermens: “We ontwikkelen momenteel een app waarmee we beter in contact kunnen blijven met onze medewerkers. Het merendeel van hen werkt immers op locatie bij onze klanten, verspreid over heel Nederland. De app moet verbinden maar ook veel functies bieden, van onlinetraining tot toegang tot de loonstrook. Kortom: de digitale place to be you voor al onze medewerkers.”