Bij de introductie van het bedrijf in 2002 fronste menigeen zijn wenkbrauwen. Was dit een hype? Geenszins. Na twintig jaar behoort Crocs met zevenhonderd miljoen verkochte exemplaren in meer dan negentig landen, en met meer dan vierduizend medewerkers bij de gevestigde orde. Wat maakt Crocs zo bijzonder?
Inmiddels is Crocs veel meer dan die markante clog en is de collectie uitgebreid met pantoffels, slippers, sneakers en zelfs Crocs met sleehakken. Ook senior director HR EMEA en Latijns-Amerika Rogier van den Akker heeft meerdere exemplaren. ,,Voor kantoor gebruik ik meestal de sneaker-variant.” Dat de schoenen ‘anders’ zijn, is helder. Maar wat maakt werken voor Crocs zo anders? ,,Dat onze mensen centraal staan”, zegt Van den Akker resoluut. ,,Onze hele cultuur is op de ontwikkeling van mensen gericht. Dat begint met passende beloning en onze speciale ontwikkelprogramma’s zoals Fit for Future en Walk the Talk. Maar een relatie opbouwen met medewerkers vinden we minstens zo belangrijk. Wat leeft er in het bedrijf en de maatschappij? Wij willen met iedereen in gesprek, want zonder feedback valt er niets te verbeteren. Tevredenheidsonderzoeken helpen hierbij, maar bij voorkeur praten we in kleine groepen.”
Kudo’s
Ook met het Kudo-waarderingsprogramma laat Crocs zien dat ze het anders doen. ,,Kudo’s zijn punten die managers kunnen uitdelen wanneer mensen bijvoorbeeld iets moois gepresteerd hebben. Met de verzamelde punten kun je vervolgens leuke dingen kopen. Bovendien kunnen collega’s elkaar waarderen. Waardering moet niet alleen vanuit het management komen, maar ook van collega’s zelf.” Hoewel hard werken vanzelfsprekend is binnen de organisatie, is de balans tussen werk en privé eveneens van belang. ,,Hard werken hoort erbij, we zijn tenslotte een commerciële organisatie, maar waar het kan, stoppen we eerder. Zo organiseerden we de afgelopen twee jaar Summer Fridays: tijdens de zomermaanden kon iedere medewerker – als het werk het toeliet – op vrijdag vanaf 13.00 uur aan het weekend beginnen. En tussen kerst en oud en nieuw was het kantoor dicht op kosten van Crocs. Het gaat om meer dan werken alleen.”
Come As You Are
Maar wat Crocs volgens Van den Akker écht typeert is Come As You Are. ,,CAYA laat zien hoe wij ons onderscheiden. Natuurlijk met de schoenen, maar vooral met onze mensen. Wees wie je bent en neem je kennis en kunde mee. Elke medewerker heeft z’n eigen kleurrijke kant en die willen we graag ontmoeten.” CAYA is bovendien meer dan een slogan. ,,Het is een groep voor en door medewerkers om diversiteit en inclusie verder te ontwikkelen. Zij komen regelmatig bij elkaar, geven trainingen en organiseren events. CAYA weerspiegelt ons merk: comfortabel in je eigen schoenen, maar uniek zoals je bent. Dat willen we uitdragen.”