Werkgevers zijn naarstig op zoek naar nieuw talent. Dat betekent dat ze potentiële kandidaten vaak al in het vizier hebben voordat het sollicitatieproces officieel is begonnen. Omgekeerd kan dat natuurlijk ook.
Werkgevers staan vandaag de dag voor een grote uitdaging. De economie biedt hun volop kansen om te groeien, maar het is moeilijk om aan goed personeel te komen. Ze willen daarom een aantrekkelijke werkgever zijn voor talenten op de arbeidsmarkt. En dat gaat verder dan het bieden van een goed salaris, een leuke werkplek en fijne werktijden alleen. Medewerkers willen meer. Ze willen een maatschappelijk betrokken werkgever en relevant, zinvol werk. Ze willen een gezonde balans tussen werk en privé. En ze willen een veilige en inclusieve werkomgeving. Gevolg daarvan is dat veel bedrijven er werk van maken om zichzelf in de markt te zetten als werkgever die oog en oor heeft voor medewerkers en hoe de organisatie bijdraagt aan een betere wereld: de social purpose. Als werkgever die ertoe doet en die jou echt iets te bieden heeft.
Er wordt al naar je gezocht
Bedrijven willen dit op allerlei manieren in een zo vroeg mogelijk stadium laten weten aan mogelijke kandidaten. Ze zijn tenslotte niet de enige die in vaak diezelfde vijver vissen. En dus werken bedrijven samen met mbo’s, roc’s, hbo’s en universiteiten om van zich te laten horen en om studenten en scholieren zo vroeg mogelijk de kans te bieden om met hen kennis te maken. Uitwisselingsprogramma’s, snuffelstages, voorlichtingsdagen, er is veel mogelijk. Maar ook struinen hun recruiters vaak al op LinkedIn: ze bekijken profielen, op zoek naar goede kandidaten. Ook houden ze de andere, minder zakelijke socials in de gaten en raadplegen ze hun netwerk of zij misschien een goede kandidaat kennen. Met andere woorden: er wordt vaak al naar je gezocht en op je gelet zonder dat je je daar bewust van bent. De ‘candidate journey’, zoals bedrijven dat noemen, begint al voordat kandidaten daar erg in hebben.
Vroeger dan je denkt
Andersom hebben zij waarschijnlijk ook al verhalen gehoord of reviews gelezen over een bepaalde werkgever waardoor hun interesse is gewekt. Misschien hebben ze de website al bekeken, of zelfs informatie opgevraagd. Waarschijnlijk hebben ze het idee dat de bedrijfscultuur wel past bij wie zij zijn en wat ze zoeken. Het officiële solliciteren moet dan nog beginnen, maar zowel zij als de werkgever hebben elkaar al op het oog. Zoals gezegd: de ‘candidate journey’ begint vaak al vroeger dan je denkt.