2022 was een bijzonder en feestelijk jaar voor Lidl: de supermarktketen bestond vijfentwintig jaar in Nederland en dat is met alle collega’s gevierd. Want dankzij alle collega’s is Lidl een succes. De kracht van de organisatie is ‘het samen doen’: de medewerker staat centraal, samenwerken als één team waarin iedereen telt, van hulpkracht tot leidinggevende. Zo is #teamlidl echt een begrip.
Medewerker centraal
In de afgelopen vijfentwintig jaar is Lidl flink gegroeid als organisatie. Inmiddels werken er zo’n 21.000 collega’s. Aanpakkers, die zich iedere dag weer gezamenlijk inzetten voor de klant. Door verschillende initiatieven, programma’s en trainingen werd gestimuleerd dat iedereen het beste uit zichzelf kon halen om zo hun talenten in te zetten en zich te ontwikkelen. Plus de mogelijkheid te krijgen door te groeien. Bij Lidl staat de medewerker centraal. Achter de kassa in de winkel, in een distributiecentrum of op het hoofd- of regiokantoor: elk segment is even belangrijk en versterkt elkaar. De rode draad: resultaatgericht zijn, met aandacht voor individuele groei- en ontwikkelingsmogelijkheden.
Het samen doen
Lidl kent enorme diversiteit onder de ruim 21.000 collega’s, van hulpkrachten tot ervaren professionals van allerlei leeftijden en met verschillende culturele en opleidingsachtergronden. De organisatie is hierdoor echt een afspiegeling van de maatschappij. Bij Lidl moeten zowel klanten als collega’s zich thuis voelen en iedereen moet de ruimte krijgen om zichzelf te kunnen zijn.
Je welkom voelen
Dit jaar is Lidl voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot Top Employer. Daar is Lidl trots op. De focus ligt op de hele reis die een collega binnen de organisatie maakt. Dat begint bij een goede onboarding. Daarna is alles erop gericht de medewerker te betrekken in de organisatie, optimaal te laten presteren en allerlei ontwikkelingsmogelijkheden te bieden. De arbeidsmarkt is intussen veranderd, bij Lidl zeggen ze dan ook: Hire for attitude, train for skills. Bij het aannemen van nieuwe mensen kijkt Lidl vooral naar iemands instelling en is de organisatie bereid om in mensen te investeren.
Eigen ontwikkeling
Het samen doen combineert Lidl met kijken naar het individu. Dat iedereen een eigen ontwikkeling doormaakt, staat daarin centraal. Collega’s kunnen daarom gebruikmaken van allerlei opleidingen, trainingen, mentorprogramma’s en ambitieprogramma’s. Net wat past. Zo is de Lidl Academy ontwikkeld en is er een uitgebreid opleidingstraject voor mensen die aan de slag willen als leidinggevende. Ook zijn er verschillende vitaliteitsinitiatieven die inspelen op de levensfase, zoals bijvoorbeeld Mom in Balance, een sportprogramma voor zwangere leidinggevenden.
Fijne werkomgeving
Digitalisering en een datagedreven aanpak is een onlosmakelijk onderdeel van de toekomst. Een belangrijk onderdeel van de digitalisering is de keuzevrijheid van de collega. Die wil zelf meer invloed als het gaat om bijvoorbeeld werktijden of locatie. Dus worden systemen hierop ingericht. Lidl gaat de komende vijfentwintig jaar door met het creëren van een werkomgeving waar collega’s het beste uit zichzelf kunnen halen en op plezierige wijze samenwerken. Want Lidl staat voor samen zijn én blijven.