Vanaf de oorsprong van het bedrijf in 1901 is ISS Facility Services een mensenbedrijf met de overtuiging dat mensen het verschil maken én dat iedereen erbij hoort. Niet verwonderlijk dat ISS al jaren betrokken is bij allerlei initiatieven met grote maatschappelijke impact. Diversiteit en inclusie krijgt hier zichtbaar handen en voeten.
,,De toegevoegde waarde van ISS zit in de mensen die bij onze klanten werken. Zij maken het verschil”, begint Gemmie Hermens, People & Culture director ISS Facility Services Nederland. Dat ISS een mensenbedrijf is zijn geen holle woorden, het blijkt ook uit de gekozen strategie en uitvoering. ,,Wij richten ons op geïntegreerde dienstverlening waarbij we langetermijncontracten met klanten afsluiten. Zo kunnen we investeren in opleidingen, trainingen en sociale innovatie. Met deze strategie willen we bijdragen aan een duurzamere samenleving waar mensen erbij horen. Niet alleen omdat klanten het vragen, maar omdat we er zelf van overtuigd zijn.” Dat ISS trots mag zijn op het beleid, laat ook de certificering van Top Employers zien. ,,We hebben een prachtige score gekregen, zeker op het gebied van diversiteit en inclusie. Natuurlijk zijn er verbeterpunten, dat houdt ons scherp. Uiteindelijk willen we steeds beter worden, om bij te dragen aan onze purpose: ‘Connecting people and places to make the world work better’.”
Afstand tot de arbeidsmarkt
Als facilitair dienstverlener heeft ISS geregeld te maken met medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Denk aan mensen uit de bijstand, statushouders en jongeren onder de 27 jaar. Rond 2014 ging dit onderwerp bij klanten van ISS spelen, vertelt Robert Oosting, manager Diversity & Inclusion ISS Nederland. ,,Vooral bij publieke instanties, toen de Participatiewet in beeld kwam. Daarom wilden we hier beleid op maken en antwoord geven op de vraag wat wij konden betekenen voor deze groep. Met ISS – waar in Nederland zo’n 2.500 mensen werken en wereldwijd zelfs meer dan 400.000 – kunnen we echt impact maken. We hebben een krachtig middel in handen om echte banen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Binnen People & Culture bouwden wij vervolgens stap voor stap aan de nieuwe afdeling Diversiteit & Inclusie. Inmiddels werken hier inclusiemanagers, jobcoaches én ongeveer zeventig door ons opgeleide werkbegeleiders die, vanuit een samenwerking met coaching partner Jobstap, gecertificeerd zijn om met de doelgroep te werken. Van al onze medewerkers heeft tien procent een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook zoeken we samenwerking met andere partijen. Diversiteit en inclusie doe je niet alleen.”
House of Hospitality
Een mooi voorbeeld is de samenwerking van ISS met het ministerie van Financiën. In 2016 zetten zij samen een leerwerktraject op om onder andere invulling te geven aan de Participatiewet. Oosting: ,,Jaarlijks bieden we leer- en werkervaring aan een groep van vijftien mensen met een indicatie ‘banenafspraak’. De deelnemers zijn in dienst van het ministerie en ISS verzorgt de instroom, doorstroom, begeleiding en duurzame uitstroom.” Het zijn echter niet alleen publieke organisaties waarmee ISS de handen ineenslaat. ,,Neem onze samenwerking met Stichting House of Hospitality. Met dit project richten we ons samen met Accenture en PwC op de Zuidas, en het ROC, op jongeren uit de regio Amsterdam. De stichting coördineert, het ROC levert docenten op de werkvloer, Accenture en PwC stellen werklocaties beschikbaar en wij leveren de werkbegeleiders. Jongeren missen vaak werkervaring of komen uit situaties met leerachterstanden en sociale problematiek. Deze leerwerktrajecten geven ze de kans om te leren en te werken. Op dit moment ronden zo’n veertig studenten hun traject af: een aantal stroomt door naar mbo 3/4, anderen kunnen aan de slag bij de deelnemende bedrijven en weer anderen gaan voor ISS werken.”
Input van medewerkers
De laatste paar jaar ziet ISS dat de aandacht voor diversiteit en inclusie (D&I) in een stroomversnelling is gekomen. Oosting: ,,Momenteel werken we aan een wereldwijde strategie. We gaan hierbij uit van vijf pijlers: Generation & Age, Cultuur & Etniciteit, Pride, Abilities, en Gender Balance. Die laatste is de verhouding tussen man/vrouw en alles wat daartussen zit.” Om het uitgestippelde beleid op een eenduidige manier in de hele organisatie te laten leven, zijn er Employee Resource Groups (ERG’s) opgericht. Oosting: ,,Deze medewerkersgroepen verrijken met hun input het beleid, bottom-up dus. Deelname is op vrijwillige basis en je moet intrinsiek verbonden zijn aan het onderwerp. Bij de ERG Pride zitten dus mensen vanuit de LHBTI+ community.” Hermens voegt toe: ,,Hierbij moeten we de sponsors niet vergeten. Elke ERG heeft iemand uit het hoogste management die optreedt als ambassadeur. Zo werkt het twee kanten op: medewerkers leveren input van wat er werkelijk leeft en de sponsors zorgen voor het draagvlak.”
Internationale waardering
Dat ISS Nederland hard aan de weg timmert als het om D&I gaat, bleef ook internationaal niet onopgemerkt. In februari 2020 ontving het bedrijf de Global Impact Sourcing Award (GISA), een prestigieuze prijs voor bedrijven die op grote schaal beleid maken om kwetsbare en/of ondervertegenwoordigde groepen mensen ondersteuning te geven bij het vinden én behouden van werk. Oosting: ,,Ze hebben ons zeker drie jaar lang gemonitord: wat doen we, klopt ons verhaal? Natuurlijk zijn we supertrots. Het laat zien dat wat we doen uniek is.” Heeft ISS tot slot nog een tip voor bedrijven die aan de slag gaan met D&I? Hermens: ,,Het allerbelangrijkste is dat iedereen, tot aan het hoogste niveau, betrokken moet zijn. Als HR bedenkt dat D&I belangrijk is, maar je moet continu vechten voor aandacht, dan heeft het niet de gewenste impact. D&I moet – net als alle grote veranderingen – intrinsiek gedragen worden. Dan pas gaat er iets rollen.”