Lidl is voor de vijfde keer op rij Top Employer, met een score van 94 procent. Wat maakt deze supermarktketen zo’n goede werkgever? En hoe heeft Lidl zich de afgelopen vijf jaar ontwikkeld als Top Employer? Het antwoord op die vraag laat zich niet in één zin samenvatten. Maar de manier waarop Lidl de medewerkers centraal stelt, is een goede manier om meer inzicht te krijgen in hun bedrijfscultuur.
,,Bij Lidl halen we het beste uit onszelf”, begint HR-manager Anja Claessen. Dat merkte ze zelf ook toen ze drie jaar geleden solliciteerde. ,,Op de website las ik over de cultuurwaarden en het maatschappelijk verantwoord ondernemen beleid, waar ik me meteen helemaal in kon vinden. De reis van onze medewerkers is belangrijk. Vanaf het moment dat je bij ons binnenkomt, doorstroomt en tot je de organisatie weer verlaat. We willen dat iedereen het beste uit zichzelf kan halen. Deze aanpak past bij mij.” Claessen is er trots op dat ze bij een bedrijf werkt met veel aandacht voor talentontwikkeling en diversiteit & inclusie. ,,Door het inzichtelijk maken van onze loopbaanpaden en een doelgerichte talentmanagementaanpak krijgt iedereen de kans om aan de slag te gaan met diens ontwikkeling. Dat gebeurt volop. Toen ik bij Lidl begon, viel het mij meteen op hoeveel jonge collega’s er al een leidinggevende functie hadden.’’
Verbeterde candidate experience
Het begint al bij de werving en selectie. Claessen: ,,Afgelopen jaar hebben wij een digitale sollicitatietool gelanceerd voor hulpkrachten. Zij krijgen een aantal mogelijke Lidl-situaties voorgelegd met daarbij de vraag hoe zij in zo’n situatie zouden reageren. Hierdoor krijgt de kandidaat een goed beeld van de functie en kunnen wij gelijk zien of iemand bij ons past. Zo heeft de kandidaat een betere sollicitatie-ervaring en vaak staan ze al binnen een paar dagen bij ons op de werkvloer om goed ingewerkt te worden.”
Iedereen heeft talent
,,Ben je eenmaal bij ons binnen dan staat je ontwikkeling nooit stil”, vertelt Claessen. ,,Iedereen heeft talent en wij willen dat onze collega’s hun talenten optimaal kunnen inzetten. Wij hebben bijvoorbeeld talentenklassen opgezet waarin wij collega’s uit onze filialen en distributiecentra voorbereiden op hun volgende stap. Door ons landelijke mentorprogramma en initiatieven zoals de workshop Stratego voor vrouwen stimuleren wij vrouwelijk talent om door te groeien. We sturen op heldere kpi’s om zo de daad bij het woord te voegen: zo zijn er na afronding van het mentorprogramma al meerdere collega’s doorgestroomd naar een nieuwe functie. Daar zijn wij trots op!”
Continu in ontwikkeling
,,Bij Lidl zijn wij altijd bezig met onze toekomst”, vervolgt Claessen. ,,Dit betekent dat we continu in ontwikkeling zijn. Het Top Employer-onderzoek zorgt ervoor dat wij kritisch naar onszelf blijven kijken. Dat vind ik mooi! Waar hebben onze collega’s behoefte aan? Hoe kunnen wij hen zo optimaal mogelijk begeleiden in hun ontwikkeling? En hoe zorgen wij ervoor dat wij als werkgever toekomstbestendig blijven? Hierbij is ook de feedback van onze medewerkers, die wij elk jaar terugkrijgen uit ons tevredenheidsonderzoek, van groot belang. Daaruit kwam bijvoorbeeld de wens om meer regie te hebben over de secundaire arbeidsvoorwaarden naar voren. Dit heeft afgelopen jaar geresulteerd in de lancering van ons nieuwe arbeidsvoorwaardenplatform. Ook zijn inmiddels vele HR-processen gedigitaliseerd. Na drie jaar bij Lidl weet ik dus zeker: we doen echt wat we zeggen! Onze ambitie is dat alle medewerkers ons als Top Employer ervaren. Op deze reis zijn we nog niet op onze eindbestemming.”
Tekst loopt door onder de foto.
5 onderdelen van de Lidl-employee journey
1. Toekomstbestendigheid Lidl is altijd bezig met de toekomst van de organisatie en collega’s. Dat betekent dat het bedrijf continu in ontwikkeling is.
2. Werving & selectie Iedereen is welkom, ongeacht afkomst, leeftijd of gender. Daarbij zorgt Lidl voor een goed pakket arbeidsvoorwaarden en is er veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling.
3. Inwerken & opleiden Een warm welkom vindt Lidl belangrijk. Daarom is er een speciale Lidl-welkomapp. Hierin kunnen nieuwe collega’s al voor de eerste werkdag kennismaken met de organisatie en alle initiatieven.
4. Binden & boeien Lidl luistert naar medewerkers. De verbeterpunten die uit het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek komen, worden serieus genomen en direct opgepakt.
5. Welzijn Binnen het bedrijf is er volop aandacht voor duurzame inzetbaarheid. Zo kunnen medewerkers gebruikmaken van gezond-werkendagen en het stoppen-met-rokenprogramma.